Thursday, June 4, 2015

MINI PAVLOVA


Assalamualaikum...taraaaa! Dah lama tak mamam homemade pavlova..so lastweek merajinkan diri operasi pavlova di dapurku atas permintaan kak ayin..huhu! Puashati boleh makan banyak..kalu beli memang agak mahal reganye..jadi bila wat sendiri ni..lebih jimat dan puas makan anak beranak kan? hehe.. Entry lama utk resipi mini pavlova ni boleh tgk kt sini , sini dan sini ye..Kali ni kita ambil resipi dari dapur izzah ..resipi asal oleh Kak Wan. Mekaseh utk kedua2 sifu..muaaahs!! Jom semak resipi ye..

RESIPI MINI PAVLOVA
resepi asal : Kak 1
sumber 1 - izzah

bahannya:
200gm telur putih (4biji)
160 gm gula kastor
1/4 sk cream of tartar
2 sk tepung jagung
200 gm whipping cream- sy guna nondairy whipped cream
buah-buahan segar- strawbery, bluebery, mangga, kiwi, anggur, epal, physais etc


caranya:

1. Panaskan oven pada suhu 120 C. Alaskan loyang dengan baking paper.
2. Pukul putih teur dm mangkuk yang bersih dan kering hingga putih telur berbuih.Masukkan gula, cream of tartar dan tepung jagung. Putar hingga kental, kembang dan bertanduk.
3. Masukkan adunan dalam piping bag dan picit ke dalam acuan berlubang. Ratakan menggunakan spatula. Angkat acuan perlahan-lahan. Jika tiada acuan lukis bulatan ke atas baking paper dan picit maringue ke dalamnya.
*saya picit je terus ke atas baking paper mengiku size yg diingini. cuma jarakkan antara pav kerana pav akan mengembang sedikit.*boleh tengok teknik memaip meringue di blog kak wan di link atas.
4. Bakar menringue selama sejam dan biarkan meringue sesudah masak selama 30 minit di dalam oven atau hingga sejuk. Permukaan meringue kelihatan retak dan kekuningan.
5. Letakkan whipping cream di atas meringue dan hiaskan dengan buah2an segar.


3 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

IBU RISKA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Aliah Malek said...

Cream of tartar..😰?