Tuesday, September 25, 2012

PUDING MENTEGA LAICI

Lagi menu raya aritu yg belum sempat diupdet resipinye..ni puding laici mentega..mmg sedap kan dpt mamam puding cenggini tgh2 cuaca panas ni kan..jom zaas resipi..

RESIPI PUDING MENTEGA LAICI 
sumber - inahar's cooking time


Bahan2:


20 gm agar2 panjang 
11/2 caw gula (kemanisan ikut suka)
 
1 tin laici -dikisar buah laici beserta jusnye)
 
1 tin laici- asingkan buahnye dan cincang kasar
 
1 tin susu cair
 
2 sudubesar tepung jagung (guna t.kastad pun leh gak)

sedikit garam 
1.5 liter air (agak2la untuk direbus bersama agar2 diatas)

100 gm mentega

cara:
masak agar2 bersama air hingga hancur then tambah jus laici kisar tadi dan gula. masak sampai mendidih dan tambah tepungjagung yg sudah dibancuh dgn sedikit air.kacau lagi sampai mendidih then masukkan susu cair & garam.kacau rata dan tutup api. masukkan mentega (tapi jgn terlalu panas takut butter pecah minyak) dan kacau laju2 hingga sebati serta masukkan juga laici cincang kedalam agar2 tadi. masukkan kedlam acuan.sejukkan hingga beku. siap!

13 comments:

Mas said...

baru nak ngendeng...
dah abisss rupanya..he3

EmbunRosaliza said...

Asalam dr ina, sedapnya puding gini, mkn sejuk2 nyaman je rasa

Marsita yahya said...

Salam doc,
emm raya haji sok buat lah lagi..km nak dtg rasa..hi hi

ibh_sue said...

Alaaa..sue ia2 laju masuk sini. Ingat boleh la hulur2 piring td. Rupanya menu dah basi...ekekekekee..
Kak!..Makan sejuk2 sedap..Fuhhhh!!..terasa2 ditekak ni :D

inahar ali said...

mas..jgn kempunan ye! hehe..

liza..mmg nyaman jer tekak kalu dpt makan sejuk2 kan!

inahar ali said...

ita..insyaallah raya haji wat lg ek..hehe!

sue..bukan basi lagi tp dh jd baja pun..hahaha!!

Liza said...

fuhhh, sejuk je terasa kat tekak ni...sedap kan kak...

inahar ali said...

liza..mmg sedap nnti liza try ye!

Qasey Honey said...

klau mcm ni mmg laju aje masuk ke tekak...sejuk terasa...slurppp

Chah said...

Waaa x penah kita mkn puding ada mentega..cemana rasanya tu...cer buat siaran ulang doc, nnti ai pecut ke sana...:)

inahar ali said...

Qh..mmg laju masuk tekak ni haa..licin jek kan..hehe!

chah..siaran ulangan tunggu raya haji nnti ye..hahaha!

Mieza said...

owhhhh ini puding masa raya ye kak..mesti dah abis..awat buat umah terbuka tak jemput mieza...puding ni mesti dah licin...kak ina kena buat lain utk mieza hhehehe saja je nak manja dengan puan doktor...laici kat umah tu ada 1/2 tin lagi...boleh juga buat 1/2 adunan ni kan...asek2 buat laici panna cotta..kita try yg ni lak..tq kak ina share resepi..muah muahhhh

inahar ali said...

mieza..termiss sudaaaa..hehe!