Saturday, January 7, 2012

MUFFIN OREN




Assalamualaikum..dh lama x wat muffin..ni muffin wat 2 hari lepas..dh abiss pun!! guna resipi kt dapur ratu mapin kita sapa lg kalu bukan izah daut..hehe! i loiike..tak berapa manis..mmg sedaap! jom kita zaas resipi..izin akak cnp resipi ye izah..muaahh!


ORANGES MUFFINS
sumber-izah daut
resipi asal-allrecipes.com 

Bahannya:

2 cawan tepung
2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh garam
1/2 cawan gula halus
 1 sudu besar parutan kulit oren
1/2 cawan butter (dicairkan)
2/3 cawan jus oren -saya perah dari buah oren (akak tambah sekali parutan kulit 2 biji oren )
1 1/2 sudu besar oren sunquick -saya tambah
2 biji telur
1/2 cawan kacang walnut - saya tak letak (akak tambah coklat cip lam adunan)

topping : -saya tak letak, saya taburkan coklat chip (akak letak almond sbg hiasan)
1 sudu besar butter cair
1/4 cawan gula perang
1/2 sudu teh ground cinnamon

Caranya:

Campurkan tepung, baking powder, soda dan garam, kemudian ayakkan ke dalam mangkuk yang besar. Masukkan pula gula halus dan parutan limau. Kacau sebati
Satukan jus oren, butter cair, oren sunquick dan telur. Kacau sebati dan tuang ke dalam mangkuk tepung tadi.
Gaul semuanya supaya bersatu, tapi jangan terlalu lama cukup sekadar semuanya sebati.
Masukkan ke dalam muffin try.
Untuk topping, gaul rata butter, gula perang dan cinnamon. Kemudian taburkan di atas muffin tadi.
Bakar muffin pada suhu 175 / 180 C selama 20-25 minit.


8 comments:

Cendana Kasih said...

bestnyer kak...terbau2 haruman oren sampai ke bukit jalil ni...hehe

Liza said...

salam kak ina....wanginya bau mapin ni, mst bestkan rasa masam2 manis kat mapin ni....

Ummi said...

Assalam Ina yang dirindui lg dikasihi..hehe... Kemaaiinn montokss lgk muffin oren tu...dapat seketuii mst kenyang 4 jam nih...hehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.ina.nakkk gakkk mapinnnn!!
selamat berhari minggu k.ina...ct ke klinik arini?:D

inahar ali said...

noorma..mmg harum betui bau oren tu kan? hehe..

liza..nnti cubala resipi nih..harum wangi rasa oren yg sgt ketara..fuhh!

ummi..hahaha!! mmg montoks uu..tp xleh tunggu sampai 4 jam sbb geram tgk kemontokkannye..asik nk ngaap jek..huhu!

atie..selamat ari minggu atie..akak cuti rini..sok br stat keje seminggu pg sampai malam..adoyaai!

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Yum..yum....boleh masuk dalam koleksi muffin akak

inahar ali said...

kakpaty..mmg betul kak..muffin n kejadiannye sgt memuaskan hati..nnti cuba la resipinye ye kak!

~K Ham~ said...

as salam...dr ina..akak rinduuuuuuuuuuuu awak tauuu