Saturday, January 28, 2012

BUBUR KACANG DURIAN

Assalamualaikum..tumpang lalu jer ek..pn doc tgh sibuk banget tp nk gak enter frame kt sini kan..hehe!!
saja je nk tunjuk bubur kacang hijau durian yg ku buat 3 hari lepas..dh abiss pun tp baru sekarang dpt updet kt blogku nih..resipi senang jek..semua orang tau buat kan? Cerr tengok..jomm!

RESIPI BUBUR KACANG DURIAN
resipi: inahar's cooking time

Bahan-bahan

  • 1 cawan kacang hijau
  • 8-10 ulas durian
  • 1/2 ketul gula melaka 
  • gula pasir secukupnya- ikut kemanisan disukai
  • 11/2 cawan santan pekat
  • 1 1/2 cawan air
  • 2 helai daun pandan
  • Sedikit garam

Cara-cara

  1. Rebus kacang hijau hingga kembang.Campurkan semua bahan2 kecuali durian. Kacau di atas api yg perlahan sehingga hampir mendidih.
  2. Masukkan durian dan kacau lagi sehingga mendidih . Jika pekat bolehla ditambah air. sesuaikan rasa. Siap untuk di hidang panas atau sejuk.Boleh juga dimakan bersama roti, biskut serta pulut tanak. 


9 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Yummy...yummy dapat semangkok kan best

blogresipi.com said...

salam Pn Doc,
Mengancamnye bubur nih. Durian oh durian, bila nak dapat makan lagi. hehe
Ijan

Mas said...

dapat semangkuk sedap ni kak..
cicah lak ngan roti..perhh

izahdaut said...

ni kalau tmbah sikit sagu lagi saya suke.. sedapnyaaa kak

inahar ali said...

kakpaty..alahai dh abih pun..hehe!

ijan..meh akak pos durian ke finland nak?? hehe..

mas..akak kalu bubur mmg suker cicah roti..lg2 pas kuar dr peties..mmg ummph!!

izah..akak suka sagu tp anak2 lak x suka..adoyaai!

Yatie said...

singgah sini nak makan bubur durian..alamak dah abes ya..tak dptlah nak merasa air tangan pn doc...ruginyaaaa...lenkali kalau buat simpankan sikit ya....sikit je tak banyak..leh kan..

inahar ali said...

yatie..alaa airtangan yatie lg dap tau! hehe..kalu dh wat akak lak kenen yatie punya..huhu!

kayrul-shah said...

aduh bubur durian..sedapnya...baru lepas makan bubur kacang durian, dah sekarang terliur balik

inahar ali said...

kayrul-shah..laa ada lg ke buburkacang durian kt umah?..leh akak kenen semangkuk..hahaha!