Thursday, February 17, 2011

NASI DAGING VERSI AYAM..


Our lunch menu today....nasi daging versi ayam..uish pelikkan?? hahaha..ni pun dapat idea pas nampak kt dapur noorma semalam..nk wat nasi daging tp xder stok daging so kita pun belasah masak guna ayam cam noorma gak!! sedap ko...tenkiu noorma utk resipi yg best nih..tp sama cam noorma gak air asam akak x wat sbb xder stok tomato (alasan jek tu..hehe!) so kita gandingkan ngan lauk ayam masak kurma,sambal telur & acar timun..kalu owg utara makan nasi daging nih wajib pekena ngan ayaq asam..tp xperlaa..anak2 pun x kisah..makan jek apa yg dimasak ibu..alhamdulillah kenyang! jom tgk resipi..cnp kt dapur noorma..toceh2 ye!

RESIPI NASI DAGING VERSI AYAM

Bahan-bahan:

* 250 gm ayam- potong kecil
* 2 cawan beras (dibersihkan)

* 2 cawan air rebusan daging
-kita guna kiub daging
* 1/4 cawan susu cair

* 1 sudu besar rempah kurma (dibancuh)

* daun pandan

* 1/2 tomato (dicincang)
-kita ganti ngan sos tomato 3 sb
* garam dan gula

* daun ketumbar

* 1/2" halia -ni kita tambah sendiri

Bahan tumis:
* kulit kayu manis
* 1 kuntum bunga lawang

* 3 kuntum bunga cengkih

* 3 kuntum buah pelaga

* 1 bawang besar (dimayang)

* 1 ulas bawang putih (diketuk)

* 1/2" halia (diketuk) -ni kita tambah sendiri

Cara-cara:
1. Panaskan minyak zaitun.
2. Tumis kesemua bahan tumis sehingga naik bau
3. Masukkan rempah kurma, biar sehingga wangi
4. Masukkan air, ayam, tomato, susu cair, daun pandan gula dan garam. Biar sehingga mendidih.
5. Masukkan beras. Biar sehingga masak
6. Taburkan daun ketumbar dan hidang bersama air asam (tp hari ni takde air asam, malas plak nk membuatnyer)


5 comments:

Mas said...

perhh..sedapp tu kak ina...
nak sepinggan bolehh..he..he..

Cendana Kasih said...

Huh...kat sini pulak menjelma nasi ayam ni..best kan..tp saya tak dapat makan ler kak...diet..hehehe.. jamu mata dan hidu bau jer lah.. tp ayam tu saya makan ler seketui :(

inahar ali said...

mas..mmg sodap..sampai makan terlebih sudaaa!hehe..

noorma..laa rugi laa tgh diet!! akak pung diet gak tp ikut mood pewut..haha!!

Nieza said...

Assalam kak..wah ni dh jadi nasi ayam ni..tapi menarik jugakan...betul la kak kalau nasi daging memang sedap kena ngan air asam..hmmm...teringin lak nk mkn..:)

inahar ali said...

nieza..nasi daging ke ayam ke..yg penting sodap kan! hehe