Tuesday, July 6, 2010

KUIH KASTURI @ RENGAS

Jom layan kuih kasturi nih..panas2 lagik! resipi dr kak hanieliza..thnx kakliza! mmg rangup kulit nye makan pepanas..huhuu! tapi kita wat x cantik sbb kulitnye ada yg terhangit..tp x kisahla kan asal sodaap! hehe..

RESIPI KUIH RENGAS @ KASTURI

Bahan

1 cawan kacang hijau [rendamkan beberapa jam]
air secukupnya untuk merebuskan

1/2 cawan gula pasir (ikut suka manisnya)
3 s/b kelapa parut muda [putih sajaha]
3 s/b tepung gandum

Bahan Batter [Gorengan]
1 cawan tepung beras
1 s/b tepung jagung

1 s/k kunyit serbuk

1/2 s/k air kapur
air secukupnya
sedikit garam

minyak utk menggoreng


Cara
1. Kacang hijau direbuskan sehingga kacang hijau tu pecah/lembut dan kering airnya. [Jangan sampai hangus..nanti tak sedap]
2. Masukkan kelapa, gula dan tepung gandum. Kacau sebati dan sejukkan.
3. Ambil adunan sedikit dan bentukkan saperti bebola. Leperkan.4. Bancuhkan bahan batter [gorengan] untuk celupkan adunan kueh kacang.
5. Panaskan minyak dan gorengkan kueh kacang yg telah dicelupkan dgn bahan batter [gorengan] sehingga kuning keemasan.
6. Sejukkan dan hidangkan.

Share/Bookmark


9 comments:

NiezaMan said...

salam inahar..

suka kuih ni...pernah buat..tp dah long2 time ago..
nk kena asah bakat balik ni..

cikmanggis said...

salam inahar..wah ni dinamakan kuih Gendang kasturi tu ...sedap ..makan panas-panas dgn teh O panas :)

Ibu_Khalish said...

Hi Kak Inahar, lama tak bagi salam ziarah. Aduhai...tak tahan bila teringatkan kesedapan kacang hijau ni. Kena buat lepas ni.

ain said...

salam kakkkk!!! wahhh..cuti2 dok menguih ye. nak sikit kuih kasturi!

CatlinaFly said...

ape tak cantiknya kak ina, sy tgk elok comel kuning keemasan je ni :)

inahar ali said...

niezaman..xyah asah bakat..kuih ni senang jek..hehe!

cikmanggis..owg johor panggil kuih kasturi..mmg feveret seisi kuarga nih..

ibu khalish..salam rindu gak wat adah..senang jek wat kuih ni..nnti try la ye!

ain..susah gak penyakit ikut musim nih..ni tgh gila menguih la pulak..hehe!

catlina..kaler mmg kuning keemasan tp ada tompok2 itam hangit tu yg menambahkan variasi rupa tu ha..hehe!

Yatie said...

Salam K.Ina,
Mmng sedap kuih ni....yatie mmng dah lama tak buat kuih ni...nak kena buat balik ni....ada lagi tak..bak 5 ketoi..

Ayu said...

salam Dr,
Walaupun sibuk, sempat juga Dr, buat kuih muih ya.. really rajin.
nak minta rasa ni..ada lagi tak ni?..

inahar ali said...

yatie..dh abih pun sbb sedap..hehe!

ayu..rajin ker?? ni tgh musim menguih agaknye..terlbh vit R..hehe!