Monday, November 23, 2009

PROJEK ROTI KEMBALI..


Salam kengkawann..setelah berkurun BM ku terperuk kt ceruk dapur nun..baru ler semalam mai semangat nak meroti kembali..huhu!! memula ingat nk wat mexican bun tp teringat nk kena wat krim toppingnye tu dh jadi cam maleh lak!! adoyaai..last2 wat roti sausage jek..belen doh tu wat bun inti cekelat..hehe!~ resipi kali ini guna resipi kak hanieliza lak..thnx again kak liza! kita cnp jek dari laman web Cari makan.com.my..jom layan resipinye..!

RESIPI SOSEJ ROLL

Bahan-bahan
Bahan A
500 gm tepung high protien
30 gm susu tepung

70 gm gula

1 paket ibu roti [11 gm]

1 s/k pelembut roti [optional]

1 biji telur

1/2 s/k garam


Bahan B
250 ml air
80 gm majerin

Bahan C
sosej
bijan
-kita x letak pun.
kuning telur

majerin

Cara Memasak
1. Masukkan dan gaulkan rata semua bahan A.
2. Masukkan air dan gaulkan lagi sehingga sebati.
3. Masukkan majerin dan gaulkan sehingga adunan kelihatan sebati [ anggaran 10 minit].
4. Bahagikan adunan pada 60 gm setiap dan buatkan bulat2. Ketepikan.
5. Ambil 1 doh dan gelek supaya menjadi panjang (macam kopok lekor) dan lilitkan dikeliling sosej
6. Perapkan sehingga saiz roti naik sekali ganda.
7. Sapukan dengan kuning telur dan taburkan sedikit bijan.
8. Bakar dalam suhu 200'C selama 20 -25 minit atau sehingga kuning keemasan.
9. Keluarkan dan sapukan majerin untuk kelihatan berkilat dan menarik.
8. Keluarkan dan sapukan majerin pada roti yg telah masak.

8 comments:

ain said...

salam kak ina. wahhh...dah aktif balik dah bab roti meroti ni. kita dr dulu pun aktif gak, aktif beli roti.hihihi

CT Delima said...

ni yang ct dok jeles lama x meroti ni ina...banyak ker buat tu..bak ler sikit :-)

vee said...

adehh..kecur tgk sosej roll akak tu..nak wat sendiri x pndi..mkn pndi la kak..hee..

Watierman said...

Ni Akak pun nak gi mengguli ni..geram kalau bab roti ni suka sgt nak makan..sosej dg roti..Ina jgn goda Akak..Akak tak ade BM ni!!!

inahar ali said...

ain..mmg ler akak pun aktif makan lebih dari meroti..hehe!

ct..soriler..dh ilek laa!! tu laa asik dating jek sampai lupa makan kan??hehe!

vee..samala akak nih terror makan lg dari membuatnye..huhu!!

k.watie..alaa akak kan dh stat bisnes membaking nih..nnti kena gak beli BM nih..mesti ramai owg order punya!

mummyseri said...

kak ina..hehe makaceh yek ..best kalo dpt mkn roti yg x alam cyber ni kan kak..

MaNjE said...

hah tu diaaa...
dah start meroti lagi..kite ni
je yang da sepi jap..
belum bersara, berehat2 jap..hihi
bak sikit roti..on diet nih~

inahar ali said...

seri..bila kita jumpa betui2 nnti ..lehla akak bg seri rasa roti real punyer..hehe!

manje..on diet mana boleh mamam roti..kena mamam salad jek!! huhu..