Saturday, July 20, 2013

CHEESE SOSEJ ROLL BERSALUT NESTUM

Assalamualaikum..ni lah dia menu roti yg paling disukai anak2..buat berbuka semalam..cheese sosej roll bersalut nestum..kami lebih gemar guna nestum banding ngan breadcrumbs kerana nestum memberi keharuman yg lagi ummpphh pada sosej roll tuh..wallaaa!! 

RESIPI CHEESE SOSEJ ROLL  
resipi asal : kak ina kl
sumber: inahar's cooking time  

Bahan-bahan:
  • 8 keping roti tawar (gardenia @ apa saja) - dibuang tepinya (kita x buang pun..hehe)
  • 8 sosej ayam @ daging
  • 1 biji telur - dipukul sedikit
  • sedikit serbuk lada sulah- tak letak
  • breadcrumbs (serbuk roti) - kita guna nestum
  • minyak untuk menggoreng
  • slice cheese
  • sedikit tepung gandum di campur dengan sedikit air untuk gam tepi roti takut terbukaklah pulak masa menggoreng. (kita guna bancuhan telur jek)
Cara-cara
  1. Gelek roti hingga nipis/leper.
  2. Balut sosej dengan roti yg leper tadi.. pastukan masukkan slice cheese-(akak gunakan 1/2 kepingan ajer)..pastu gulungkan kemas-kemas dan letakkan campuran tepung gandum tadi di penghabisan roti tadi.
  3. Potong lebihan sosej yg lebih ditepi roti supaya nampak kemas
  4. Masukan garam, serbuk lada sulah dalam telur. Celup gulungan roti tadi ke dalam telur.
  5. Salut @ golek-golekkan roti yang dah dicelup dengan telur kedalam breadcrumb.(nestum)
  6. Goreng gulungan roti td ke dalam minyak yg panas hingga kuning keemasan
  7. Dah siap..enak dimakan bercicah cili sos campur mayonis ataupun makan camtu ajer.. 


16 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam doc Ina
amboiii terlioq kak noor ni tau tengok sosej roll tu ada cheese lagi waduh2...mana tahannn

Ben said...
This comment has been removed by the author.
inahar ali said...

kaknoor..sosej roll cheese ni mmg sedap lagi meliurkan..cepatla ke dapur pi wat sendirik..hehe!

Asyifa Mustaffa said...

anak2 sy pun suka mkn ni kak...tang ciz yg x tahan tu...!n

tun_telani said...

fuhhh.. terguda.. terguda.. hihi

inahar ali said...

asyifa..tang cizzz tu mmg perghhhhhh..pengsann!! haha!!

inahar ali said...

tun..klu dh terguda tu cepat2laa operasi kt dapur nun tu..hehe!!

Rohah said...
This comment has been removed by the author.
Rohah said...

Sebelum pose ari ti kita pun buat, tp lom n3...x mkn nasi capai roll ni pun dah kenyang..

inahar ali said...

rohah..mmg mengenyangkan tp anak akak kan leh mamam sampai 5 ketui sorang tau..x jemu2..hehe!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Ina...Sht?Klu anak2 balik bercuti..'laku' la klu buat sosej msk camni,Klu atie ngan HB jer,mmg tak minat :)

inahar ali said...

atie..wasalam..kt umah akak..makpaknyer pun suker sosej roll nih..hehe!

mama sara nur said...

assalam
sedap sosej bercheese
emm ank kita suker gak ni tp mama diorg malas nak buat he hee

inahar ali said...

mamasara..tu la pasal..akak pun selalu malas gak tp sbb bulan pose anak mintak cian lak kan..hehe!

HomeKreation said...

Salam Ina. Senyap je raya ni. Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin dari Along sekeluaga.

Nur-nba said...

Selamat Hari Raya buat Kak Inahar sekeluarga.. Maaf zahir dan batin.