Friday, July 12, 2013

PASTA GORENG

 
Assalamualaikum..terlebih dulu ingin kita ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan kepada semua kengkawan serta pengunjung setia yg beragama Islam..moga kita semua dapat menjalani ibadah puasa dgn sempurna..insyaallah..amin! Pn Doc pun belum sempat dapat menyediakan juadah berbuka di rumah since bekerja dan berbuka di klinik jek..tapi pasta goreng ni dibuat 2 hari sebelum puasa ritu tp baru nk updet arini..hehe! minta maaf je la ek kalu ada yg teringin tu bolehla wat sendiri didapur memasing ye..resipi sempoi jek..jom zass!

RESIPI PASTA GORENG
sumber: inahar's cooking time

Bahan2nye:

500 g pasta (kali ni guna spiral pasta-fusili) 
300 g daging kisar

sotong secukupnye )
udang sederhana besar) x letak sbb no stock
1-2 biji bawang besar, potong dadu
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji tomato, dadu kecil
mixed vege secukupnye
3-4 camca besar cili kisar (ikut kepedasan yg disukai)
1/3 botol besar tomato sos kimball

2 camca besar sos tiram
1 kiub ayam
Garam dan gula secukup rasa


CARA MEMBUATNYA :

  1. Rebus pasta hingga lembut dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam. Udang & sotong yg telah disiang di cuci dan toskan.
  2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali (guna minyak masak biasa pun ok). Tumis bawang besar dan putih hingga perang, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, tambah tomato dadu dan masak hingga layu.masukkan daging kisar dan goreng lagi.
  3. Masukkan sos tomato, sos tiram dan kiub ayam (hancurkan), kacau rata dan masukkan sotong dan udang. boleh tambah air sedikit jika pekat sangat. Masukkn gula & garam secukupnye.
  4. Masukkan pasta , gaul rata dan masukkan mixed vege. Gaul rata2. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Siap utk dihidangkan!


34 comments:

Acik Erna said...

assalam puan doc..selamat menjalani ibadah puasa.
boleh buat ni doc..buat buka puasa

Acik Erna said...

assalam puan doc..selamat menjalani ibadah puasa.
boleh buat ni doc..buat buka puasa

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
sedapnya pasta.. :)

Asyifa Mustaffa said...

Salam K.Ina...selamat menyambut ramadhan...
nmpk sedap palk...perut dah berkeroncong nie....huhuhu....

Sweetie said...

Salam puan Doc... saya kalau boleh bulan2 posa ni tak mo lawat blog2 yang pasal makanan... tak tahan nengoknya... tapi pagi ni dah 'terlawat' blog puan Doc... ok! lah.. rasanya petang esok nak masak pasta... bahan-bahan dah ready dlm esbok tu.

fazianbatrisyia said...

sedap ni...kalau rajin semua jadi. sy tak rajin la pulak...masak pun ikut mood...Sib baik rumah MIL dekat...

Haliza Ghazalli said...


Salam Ramadhan to you doc & family.
Wah!...terliur rasa.

inahar ali said...

Acik erna..salam ramadhan wat kakerna juga ye!

inahar ali said...

jassnani..wasalam..kalu nk pasta kena wat sendiri ye..hehe!

inahar ali said...

asyifa..salam ramadhan juga wat syifa ye..dh berkeroncong pewut ek? hehe!

Cida de' Nuanza said...

sedap ni...sy suka juga pasta2 ni
tp hubby lak kurang suka...

inahar ali said...

sweetie..kalu dh ready barang semua ..apalagi cepat2 operasi..buat jangan tak buat ye!

inahar ali said...

fazian..wah syoklaa kan umah kt ngan umah MIL..apa nak semua dh tersedia ye tinggal ngap jek kan..hehe!

inahar ali said...

kakliza..salam ramadhan gak wat kakliza sekuarga ye!

ummiaisyah said...

slmt berpuasa doc..berbuka kt mn2 pon takpe kan doc...asalkan dpt mengembalikan tenaga gitu..tu nmpk air soya ngan ayam percik..hehehehe..jgn mara..gurau2

inahar ali said...

cida denuansa..kt umah akak ni semua hantu pasta..mmg suka apa jenis pun licin..hehe!

inahar ali said...

ummiaisyah..selamat berpuasa gak wat ummiaisyah sekuarga..kt klinik ni asik buka kedai mamak jer la pulak..adui!!

Irfa said...

salam ramadhan ;)
menu simple tp konfem licin

Gee® said...

Baru plan esok nk masak pasta... bestnyaaa....

inahar ali said...

irfa..mmg betui simple tp sodapkan!

inahar ali said...

gee..apalagi kalu bhn dh cukup..leh cepat operasi pasta..hehe!

LiNa_Pg said...

Assalam kak Ina,
sedapnya pasta goreng.Belum pernah masak lagi yg spiral camni selalu macaroni atau spageti jer.Nanti cantik lak hehe..

Selamat berpuasa buat kak Ina sekeluraga :)

inahar ali said...

lina..nnti tryla pasta spiral cenggini..sedap gak! selamat berpuasa ye!

tun_telani said...

Selama berpuasa kak ina ^^ semoga ramadhan kali ini lebih mendekatkan diri kita kepada Nya, insyaAllah.
sedap nmpk pasta tuh..

inahar ali said...

tun..selamat berpuasa gak wat tun ye!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam K.Ina..salam Ramadhan juge.Emm...nampak sedap menu pasta tu..

dZana said...

aslmkum pn doc Ina.. selamat berpuasa.. saya kene tunggu anak bujang balik baru boleh buat menu pasta.. yg ada kt rumah semua selera sambal belacan.. klau kene pasta mmg termenung la diaorg depan pinggan ..

cikmanggis said...

pasta masak camni menjadi pilihan anak n mak .Anak suka sebab sedap.mak suka sebab senang nak masak hehe.Selamat berpuasa Ina :)

inahar ali said...

atie..sedap & sempoi menu pasta tuh kan!

inahar ali said...

dzana..kalu dh selera belacan mmg xleh nk wat gapo doh kann..hee!!

inahar ali said...

cikmanggis..pendek kata..menu pasta mmg sempoi & disukai ramai..betui x? hehe!

Ayu said...

assalam puan doctor,
malam2 terliur pulak tengok pasta goreng tu..anak2 pasti suka ni..kalau
berbuka puasa, goreng macam ni pun dah jadilah buat mereka..simple2 ajekan..:)

inahar ali said...

ayu..mmg betul tu..sempoi tp sodapkan! hehe!

siti aminah said...

sedapnye pasta tu..macam nak cuba pulak