Wednesday, June 27, 2012

APPLE ALMOND PUFF PIE

Assalamualaikum..hollaaaaaaaa..see..ni laa feveret puff my family..mmg dh berkali2 wat..resipi pun sudah taruh berkali2 kt sini..hehe!! mmg x jemu mamam almond apple puff ni..sedaap banget!! korang meh aar try ek..biar pn doc sekali lg cnp resipi kt sini...entry lama di sini ye!

RESIPI APPLE ALMOND PUFF
resipi: CMG
sumber: inahar's cooking time

BAHAN-BAHANNYA :-)

Pastry Puff secukupnya -kita guna jenama kawan puff 4"X4"
2 biji epal hijau

1/3 cawan kismis

1 camca besar serbuk badam

1 batang kayu manis
-kita guna cinnamon powder jek
2 camca besar mentega

1 camca besar gula perang (brown sugar)

1/4 camca teh garam

1/2 camca teh tepung jagung

1/2 biji lemon-parut kulit serta jusnye -kita tambah sendiri ni

CARA MEMBUATNYA:-)
  1. UNTUK INTI :- Kupas epal hijau tadi, buang empulur dan dadu kecil2. Dalam periuk, panaskan mentega, masukkan kayu manis, epal dan kismis, goreng hingga harum, masukkan gula peerang dan kacau rata. Kecilkan api dan masak hingga epal lembut. Tambah badam kisar, garam dan tepung jagung. Kacau rata dan biar inti pekat dan kelihatan kering sedikit, tetapi masih lembap. Angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK APPLE ALMOND PUFF PIE :- Canai puff pastry setebal 3 mm, terap dengan acuan bulat berukuran 3.5 inci sebanyak 2 keping. Isi 1 1/2 camca teh inti tadi, sapu sedikit kuning telur pada tepi2nya dan tutup dengan 1 keping lagi, kemas2 kan dan tekan dengan garfu sekeliling pastry tadi. Kemudian, bulat corak atas permukaan pastry (macam dalam gambar). Buat hingga siap.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 19oC selama 25 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidang. Menghasilkan kurang lebih 8 - 10 biji, bergantung pada saiz acuan...


15 comments:

mokwo® said...

salam inahar...kembung molek nyaa puff tuh...kita nak yg paling kembung ekk!! nyway nih tangkap guna hp baru kerr?? nice pic as always!!

cikmanggis said...

salam yang..sekali ada sekali hilang..bizi ya....Cm nak cuba lah buat puff ni..kegemaran suami Cm ni.

inahar ali said...

mokwo..iye pic ni tangkap guna hp baru..tp as always tuanpnya diri x tau nk snap..guna hp canggih camner pungg foto masih yg ado..hehe!

cikmanggis..besela cm..mmg kita bizi memanjang..sbb tu masak menu sempoi2 jek cam apple puff ni..hehe!

~~zana@pb~~ said...

Puan doc diet ke? Kakpb mmg suka sgt pie apple.....tp tu la.....mkn sorang2, alah boringnya.

inahar ali said...

kakzanapb..mmg seme pun suke sgt mkn apple pie kan..kalu xnak makan soran2..meh kita temankan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Ina...nampak sedap pie apple yg akak buat ni tp xpernah cuba lagi,mungkin xder peminatnya kat umah ni kot :D

inahar ali said...

atie..nnti tryla wat sbb senang jek nk & conpemm sedap tau!

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum sedap ni... lama tak makan apple pie.. jamu mata kat sini... sedap kecur dah ni..:)

inahar ali said...

sha..mmg kecur tgk tp kalu dpt ngap lg glup..glup..hehe!

Cendana Kasih said...

salam...sedapnyer kak.. dah la tengah lapar ni..

Ummi said...

Assalam Ina cayangggg..muaahh, muaahh...amboiii makan puff x ajak kita pun...sedap ni...simple tp gerenti licin punyer... ^__^

Rohah said...

jamah petang2 macam ni best punye...

inahar ali said...

noorma..mmg sedap pung!

ummii..muaaaahhhhzz!! mmg udah licin pung..huhuu! cian dier..hehe!

rohah..puff cenggini mmg sedap dijamah anytime kan!

sury_masury said...

rajin nye pn doc mengepufff...tlg buat kn blh...cam sedap je..cantek je kejadian puff tu...:-)

inahar ali said...

sury..alaa sury punyer puff lg canteks..pi wat sendirik tu..hehe!