Saturday, March 5, 2011

MEEHOON GORENG PUTIH


As salam..di petang sabtu yg nyaman nih..arini kita melayan menu yg jarang kita masak ie mihun goreng putih @ goreng lada hitam! sesekali bertukor selera mmg sedap!! kali ni import resipi dari dapur wana..mmg sebelum ni pn guna resipi sendiri yg lbh kurang sama jek ngan wana punyer..so disebabkan maleh nk menaip baru..kita cnp jer dr dapur wana..(walaupun ada sedikit penambahan bahan tp main ingredients tu mmg x lari laa..hehe!) tenkiu ye..jom kita zaas resipi!

Resepi Meehoon Goreng Putih


1 bungkus bihun ( di rendam )

100 g taugeh
1 pokok daun bawang atau daun kucai ( di potong2)
6 – 10 biji cili padi ( dimasukkan ke dalam bihun sebiji2 ) – jika suka
10 – 12 ekor udang sederhana - kita ganti ayam sbb x de udang lam esbok
sepotong kobis ( potong kecil-kecil)
1 biji karot saiz kecil ( potong nipis )
1 labu bawang besar ( ditumbuk )
3 ulas bawang putih ( ditumbuk )
1/2 inci halia ( ditumbuk )
1 sudu makan lada hitam (ditumbuk)

segenggam ikan bilis(ditumbuk) - ni kita tambah sendiri
3 – 4 sudu besar sos tiram
garam secukup rasa
sedikit perasa ( jika suka)

Cara penyediaan

1. Tumis bahan tumbuk hingga wangi kemudian masukan sedikit air dan sos tiram.
2. Bila mendidih masukkan bihun, karot, kobis, udang, cilipadi dan garam. Kacau hingga sebati dan bihun lembut.
3. Last tambahkan daun kucai dan taugeh, sesuaikan rasa garamnya bolehlah di angkat.

10 comments:

nba-Nur said...

Salam.. Hi Kak Inahar cayang, Nur pun rindu kat akak.. Ni datang ni bawak piring nak minta sikit meehoon.. hehehe.. :) Akak sihat?? Nur sihat je.. Baru je abis menanda..

cikmanggis said...

ala ala mihun goreng singapore ni:)

Nieza said...

assalam kak ina...sedapnya mihun s'pore ni...tapau sepinggan boleh?hehe

Mas said...

kak inar..bestnya makan bihun petang2 gini...
nak sepinggan..he..he..

mamawana said...

Bihun...sedap sokmo....wokmaghi sini sepiring...

kak Erna said...

terima kasih dr.ina..memang sentiasa menanti resepi bihoon putih ni..suka sangat makan..sedap..

Chik Mimi said...

kak ina cayang alahai sedapnya meehon putih ni nakkk

sonata anak kancil said...

lama tak singgah sini...tengok2 ade mihun...ohhh sedapnya! saya suka mihun putih

inahar ali said...

nur..alhamdulillah akak sihat! amboi cikgu ni keje asik menanda je ek..hehe!

cikmanggis..iyala cm..mmg ala2 mihun singapore tp ada owg panggil mihun cenggini mihun singapore gak>> x sure gak..hehe!

nieza..nk tapau x cukup sepinggan..ada suku pinggan je lagi..hehe!

mas..ada suku pinggan jek lagi..huhu!

mamawana..mihun meme sedak sokmo!! wat make selalu pung anok2 suko..hehe!

kakerna..cuba try jgn x cuba ye..pasti sodap!!

mimi..alahai x cukup la tinggal suku pinggan jek lagi..kalu teringin kena wat sendiri la jwbnye..hehe!

inahar ali said...

sonata..mihun putih ni mmg sedap kan..x muak makan!! nnti tryla resipi ni ye!