Tuesday, March 15, 2011

MACARON OH MACARONS....




as salam kembali..terlebih dahulu ingin mengucapkan ribuan terimakasih yg tak terhingga buat semua teman2 yg telah mendoakan kesejahteraan adindaku nabil yg masih lagi dihospital..buat pengetahuan semua nabil skrg telah dipindahkan dari wad H1N1 kepada wad biasa..tapi keadaannye yg masih demam panas lagi setiap hari menyebabkan beliau masih ditahan di wad..sampai saat ini doktor masih tidak dapat mengesan jenis kuman yg menyebabkan nabil demam panas menggigil setiap hari..sekarang ni doc dh tukar lagi antibiotik kepada yg lebih kuat (sebelum nih nabil telah completed 3 jenis antibiotik dan antiviral tamiflu utk H1N1)..keluarga pun ada mendapatkan air penawar dari beberapa ustaz..moga adikku tabah melawan penyakitnye ini dan dapat pulih segera..insyaallah..amin!!

okayla setelah lama dapurku x berasap, malam tadi puan doc pun memulakan operasi memacaronkan diri..hehe!! lepas teruja melihat ramai teman2 blogger berjaya membuat macaron yg cantik2 pastu semalam pulak ternampak cikgu dzana yg w/pun pestaim mencuba wat macaron tp cun melecun rupa paras macaron yg terhasil..waduh jeles banget!! apalagi terusla puan doc pun stat operasi tp..alahai first few batches yg dibakor tu ada memacam rupa gaya..hahaha!! yg senget benget, terhangit,melotups pun ada..kahkahkah!! mungkin suhu oven yg agak panas kot bila kita turunkan suhu kepada 140c baru la cantik sikit kejadiannye..takpa la kan practice makes perfect..lepas ni mesti cuba lagi dan lagi dan lagi...yg penting sedaaap banget!!! xleh berhenti mengunyah..makan cenggitu pun dh sodaap xyah filling..uisshhh..jangan dapat kencing manis udah..hehe! jadi jom kita zaas resipi cnp dari umah cikgu dzana..resipi asal dari yani deco choco..thnx to both for sharing ye!!

MACARONS
(Sumber : Yani Deco Choco)

Bahan-bahan(+-24 set,48 keping):
  • 2 biji (80gm) telur putih L size
  • 60gm gula kastor
  • 80gm almond powder
  • 120gm gula aising
  • sedikit esen vanila
inti :- sy guna chocolate filling je.. ;)-kita guna stoberi filling jer!
Cara-cara:
  1. Ayak almond powder dengan gula aising.
  2. Pukul putih telur dengan gula kastor sehingga berbuih. Masukkan esen vanila pukul lagi sehingga kembang/ bertanduk. ( Bila terbalik mangkuk telur tu tak jatuh..kira oklah tu)
  3. Masukkan sikit demi sedikit bhn yg diayak td ke dalam telur putih. Kacau perlahan-lahan macam buat kek.
  4. Masukkan adunan yg dah siap ni ke dalam piping bag ( sy guna plastik putih biasa ja.. pehtu gunting bucu dia yg kat bawah tu ;)) . Picit ke atas dulang oven yg dah di alas dengan baking paper. Jarakkan setiap satu lebih kurang 3 cm. Ambik toothpick , pecahkan mana-mana gelembung udara yg terbentuk di permukaan macarons- untuk mengelakkan permukaan macarons jd berlubang bila dibakar)
  5. Biarkan permukaan macarons kering atau tak melekat ditangan sebelum dibakar. Lebih kurang 30-40 minit sebelum dibakar. ( Bergantung pada cuaca juga ni. Saya letak bawah kipas bagi dia cepat kering. Sebelum bakar tu, test dulu dengan jari, kalau dah tak melekat tu bolehlah dibakar).
  6. Bakar dlm oven pd suhu 150 degree selama 20 minit. ( Rasa mcm x terlebih bakarlah pulak haritu.. nak kena kurangkan suhu ataupun time tu lain kali ). Pastu sejukkan sebelum letak inti.
** utk rujukkan sendiri lain kali:
  • kisar serbuk almond bg lebih halus sebelum diayak.
  • kurangkan suhu atau masa bakar.. (kita kurangkan kepada 140c masa 13-15min)


22 comments:

dZana said...

pelanggan pertama doc hari ini.. bukan nk minta ubat tpi nk minta macaron.. tak kira lah rupa mcm mn..janji dah cuba..dah dpt hasilkan guna air tgn sendiri.. msti rasa puas ati..saya pun mcm dah suka pulak kt macaron ni.. makan sikit2 mmg sedap.. teringat2 pulak dah ni... tahniah atas keberhasilan macaron hr ini..

inahar ali said...

cikgu dzana..toceh2 ye!! mmg betui.. tersgtla puashati dpat makan macaron buatan sendiri kan..pasnih mmg kena wat lagi dan lagi..hehehe!!

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

wah! teruja la tengok macaron ni. Dah lama niat nak buat tapi takut tak jadi.Esok mesti nak cuba buat.

kaksu said...

ina... kesiannya nabil masih lum pulih...ucu sekelurga sentiasa mendoakan yg terbaik untuknya...moga ina sekelurga tabah..
wah dah berderet macaron...baru semalam tgok kat blog cg zana, siap salin respi lagi...makin berkobar nak try...

izahdaut said...

waaahh..semua menjadi e buat macaron..tak aci tak aci..tak pernah buat pun.suke je tengok org buat.cantik lawo je..hehhe

puan doc, semoga adik cepat sembuh ye..

Nieza said...

wah dah sampai dapur akak dah....kita pun teringin juga nk buat tak pernah buat lagi pernah mkn jer..hehe tapi takut lak tak jadi tgk akak buat ni kira cun dh ler tu...janji mkn sodap...:)

zarin said...

wahhhh cantik ah macarons akak tu... ha ah macs ni mkn mcm gitu pun sedap tp yg tk sedapnya saya ni tiap kali lepas mkn macs ni mesti kena top up ngan bergelen gelen air kosong hahaha tk tahan manis tuuu :D
anyway, di doakan moga adik akak cepat sembuh

Deliah's Deli said...

assalam kakak Dr..br bc citer nabil..doa kami smg nabil cepat sembuh..amin

cantik macs tuh..2 thumbs up!

kakchik said...

assalamualaikum ianahar. lamanya kakchik tak singgah kat sini. hari ni terbau macaron kuat sangat, tu yang cepat je datang. mashaallah... geramnya tengok. memang cun melecun. sejak makan yg cm macaron, asyik teringat2 je.

tak lupa, kakchik doakan agar nabil segera sembuh dari sakit yang menimpa. insyaallah, berkat doa ramai org, dia akan sihat tak lama lagi.

Aishah @ Ariffin @ Aqil said...

salam akak...
w/pon pestaimmm...cun tu...kite lak nak cnp ya...try bile rajin...

aidah said...

macam dah banyak kali buat je. Cantik je hasilnya, licin dan gebu je permukaannya tu.

Chik Mimi said...

Assalam kak ina insyaAllah semoga nabil cepat sembuh,kakkkkk cantiknya wpun pestaim huwa jeles ni

CatlinaFly said...

baru tau adik kak inahar tak sihat..semoga nabil cepat sembuh amin...my prayer is for him..

wah berjangkit lak projek macaron..sy rajin mkn je macarons ni, nak buat maleh hehehe

ima said...

assalam kak ina...cantik dah tu akak buat macaron...kalau ima tak tahu jadi ke tak...hihi,terliurlah nak simpan resepilah kalau terajin...

alhamdulillah adik kak ina dah bertambah baik...semoga cepat sembuh seperti sedia kala...

Lizahanum said...

assalam kak....
canteeek macaron tu....ada lagi ket?teruja tul tgok....mcm berkenan plak nak membuatnya...

cikmanggis said...

mudah mudahan nabil cepat sembuh..wah tere ni dah buat macaron..cantik tu:)

Farid MD said...

Nice blog. Do you ever thinking to change profession. Become professonal chef and bussiness lady.

inaku79 said...

Assalamualaikum kak,

Lama tak singgah sini. Baru tau adik akak sakit. Semoga cepat sembuh dan dipermudahkan segala urusan adik akak dan keluarga. Amin.

waah, 1st time buat macarons terus menjadi. Kelasssss la akak ni! :)

HaSue said...

semoga adik akak cepat sembuh yer..hrp demam panasnya tu pun cepat kebah.'

tahniah dah berjaya me'macaron'kan diri.. :)

J41 said...

Thniah ina, dh cntiks sgt macaron tu.... akk lg la.... tgk pun xpnah apa lg mkn n nk buat... insyaAllah dh ada dlm waiting list... tngu masa n ketika aje nnti...

Fiza Nordin said...

tahniah... nak!!!!!

kak ina kl (2) said...

semuga adik cepat sembuh..wah tahniah yer..akak nak cuba gak aaaa sebab stok semua dah ada kat umah