Thursday, March 3, 2011

BUBUR PUTIH BUBUR MERAH


As salam..dessert yg dibuat petang tadi adalah masakan yg sgt nostalgia buat kita..rasanye dh lebih 30 tahun x merasa bubur putih bubur merah nih..bila nmpak kt dapur cikgu dzana terus teringat memori masa kecik2 dulu..bubur ni adalah bubur tradisi owg johor (asalnye dr owg jawa)..kalu ada majlis kenduri kesyukuran atau sambutan harijadi selalunye bubur ni adalah salah satu menu wajib masa kenduri..kita dulu masa kecik duduk kt kawasan Kg.Jawa kt JB.. memang dikelilingi oleh jiran2 keturunan jawa (tp pn.doc sendiri bukan jawa tp banjar..hehe!iklan jap..)..selalu sgt dpt dijamu bubur putih bubur merah nih yg diberi jiran..selalu gak mak masak sendiri..mmg sedaap! Resipi ekceli main campak2 jek tp xper..kt sini kita cnp resipi kt dapur cikgu dzana..thnx ye cikgu!!

RESIPI BUBUR PUTIH BUBUR MERAH

Bahan2:
1 cwn beras pulut.
air secukupnya utk memasak pulut..
1 cwn santan
garam
gula pasir ikut manis
gula merah/melaka ikut manis juga..
daun pandan

Cara@
1. Basuh pulut n masak hingga pulut kembang.. klau kering letak air lagi..
2. Bila pulut dah kembang, masukkan garam dan santan.. gunakan api perlahan.
3. Bila dah mendidih keluarkan/asingkan sesenduk bubur putih/saya suka mkn yg putih .. sy asingkan 2 senduk
4. Masukan gula pasir dan gula merah dalam baki bubur tadi.. kacau hingga gula hancur.. rasa manisnya.. tutup api .. siap...

17 comments:

Kak Rose said...

lamanya x makan bubur nostalgik ni... dolu2 kalau kenduri doa selamat mesti ada bubur ni.. suker. maklumlah jawa!

dZana said...

jawa dtg ni doc.. ank2 skrg klau kita cerita.. dulu2 mak buatkan bubur ni bila harijadi,..bila lulus peksa.. bila dapat adik baru.. semua tak percaya.. bdk2 skrg lulus peksa dpt hfon.. dpt notebook.. jauh bbeza...

Jiya said...

oo ni bubur dolu2 org johor ehh..

fara dean said...

akak cayangg..
bbur feverett kak..nostalgia betul! teringat arwah nenek..setiap kali menyambut hari jadi anak2 nya nenek sy akan buat bbur ni kak..sedapp!!!

Nieza said...

kak ina, nieza tgk bubur teringat lak arwah tok...dulu masa kenduri ke memang wajib ada bubur ni w/pun we all dok kat penang yg tak ramai org jawa tapi ikut salasilah sebelah tok wan memang jawa tapi tok pula mamak...tapi nieza lum pernah msk sendiri lagi selalu mak jer msk..nk simpan la resepi ni kak..tq sharing:)

Nida said...

Salam..

Teringat masa kecil dulu.. bila dapat nombor satu dalam peperiksaan, mesti mak buat bubur ni :)

aidah said...

bubur ni kalau sesekali makan memang sedap. akak suka kalau yg putih tu dilebihkan.

tun_telani said...

morning kak Ina!
sy x pernah jumpa bubur nih... hehe.. nnti blik umah in-laws kt johor nk gi usha2 kt kedai ada ke x.. (patutnye wat sendiri laa, kn? hihi..)

Mas said...

mas tak pernah makan lagi bubur ni....
jadi teringin lak...
nanti2 boleh dicuba..he..he..

Wanieyra said...

betul ke sedap...nanti nak try juga

NiezaMan said...

Kak Ina

dulu2 mmg wajib bubur ni kalu de kenduri
tp, arwah mak, masa hayat dia rajin gak buat bubur putih bubur merah..budak2 skang ni yg heran bila nampak bubur ni

~finee~ said...

hai kak...wah bestnya bubur ni..saya kawen dgn org batu pahat kak..jadi saya tau makan bubur ni...tapi tak penah wat pulak hehe

.:mama dhia:. said...
This comment has been removed by the author.
.:mama dhia:. said...

last makan mase tahun 2009..mase dhia lahir mak buat bubur ni..walau dalam pantang, makan jugak skit.. dap sangat..

moklong said...

1st time dengar nama bubur nih...

nba-Nur said...

Salam. Betul cakap Kak Dzana, zaman dulu masa Nur kecik2 memang selalu makan bubur ni. Agaknya memang tradisi orang Jawa kot. Mak Nur akan buat bubur ni dan bagi pada jiran2 dan saudara-mara yg duduk berhampiran. Kalau sekarang ni memang jarang dapat makan. Almaklum la orang bandar..

kd-gardens said...

As salam na...mekaceh erk atas resipi ni...Mr.Kudan selalu bagi tau yang dia suke bubur yg warna putih merah tu...rasanya manis...(setiap kali kalau dyg siap kan menu bubur lambuk atau moi tu...)...puas fikir bubur yang cammaner....katanya lagi dulu2 kalau anak2 ehmm(slowdown sket)...mamam tuuttt(n***s)...kena jual....pastu kenduri bubur ni...ya ke?....tq erk...nanti kita cuba buat surpeise kat dia...tak sabar plk!