Sunday, February 7, 2010

BLUEBERRY LEMON CHEESETART & B/BERI YOGURT MUFFIN





huhuu..arini kita merajinkan diri wat dua sekaligus..iyela..mmg pun nk menghabiskan bluberi filling ngan cheesecream separuh ketui kt lam peties tuh!! resipi dah pernah letak sebelum nih tp x pe..angin rajin datang..akak taruh balik resipi kedua2nye ye!

BLUEBERRY YOGURT MUFFIN
(resipi asal lemon yogurt muffin dr aunty yochana tp kita tambah bluberi filing jek)

Bahan-bahan:
200 gm self raising flour
1 sudu teh baking powder1/2 biji lemon (perah jusnya)
parutan kulit lemon dari sebiji lemon(tambah sendiri ni)
140 ml yoghurt plain (i used 200ml..follow resipi asal dr aunty yochana)
100 gm gula castor
100 gm butter
2 biji telur
secubit garamblueberry filling secukupnye
Cara-cara:
1. Cairkan gula castor dan butter secara double boiler. Kacau menggunakan hand whisker sahaja. Sejukkan seketika.
2. Campurkan yoghurt, jus lemon dan telur ke dalam bancuhan butter dan gula tadi.
3. Ayak tepung , baking powder dan secubit garam.
4. Masukkan tepung kedalam adunan butter, dan kacau sekadar rata sahaja.
5. Sudukan adunan kedalam papercups serta letakan filling bluberi dan bakar pada suhu 180 C selama 20 hingga 25 minit.

RESIPI BLUEBERY LEMON CHEESETART

Bahan-bahan untuk pastrinya:


250 gm tepung gandum
40 gm gula icing

125 gm butter

1 biji kuning telur

1/2 suduteh esen vanila

sedikit garam


cara-caranya:

Satukan tepung gandum,garam dan gula icing.Campurkan butter dan esen vanila ramas menggunakan hujung jari sehingga menjadi serbuk roti.Kemudian masukkan kuning telur dan uli hingga sebati.Simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.


Bahan-bahan untuk filling :

125 gm cream cheese
10 gm butter

30 gm gula kastor

1/2 biji telur

1/2 biji lemon-ambil parutan kulitnya

20 ml whipped cream

bluberi filling/jem

Cara-caranya:

Krimkan cheese sampai licin dan gebu,masukkan gula dan butter ,pukul sampai sebati.Kemudian masukkan telur & whip cream,pukul lagi hingga kembang .

Keluarkan doh dari peti sejuk.ambilkan sedikit doh masukkan dalam acuan tart dan tekan rata mengikut ketebalan yang dikehendaki.Cucuk cucukkan bawah tart dengan garpu dan bakar lebihkurang 10 minit @ sehingga 1/2 masak.Kemudian masukkan cream cheese dan bluberi jem dilorekkan diatas krim cheese. bakar lagi sehingga masak lebihkurang 12-15minit lagi (ikut oven masing2).Jangan terlebih bakar takut intinya merekah dan warnanya tak cantik.

16 comments:

Sheila Shafea said...

hai sekali buat dua tu rajin nya sdp npk nak cikit dua dua manu tu..lapar ni

MamaFaMi said...

Wahhhh pokok blueberry kat rumah Ina tengah lebat berbuah ye? Cuba petik, bak mai sini sebekas. Nak gak buat memacam perisa blueberry ni! Hihihi... Cantik jelita your blueberry cheesetarts!

inahar ali said...

sheila..jom ler kita tuko pinggan ngan tat telur kt umah sheila tu!!nmpak sodap..hehe!

mamafami..kalu ada betul2 pokok bluberi tu kan..mmg berguni2 kita pos kt mama tau! hehe..alaa cistatmama wat lg cunnng!

Deliah's Deli said...

salam kak...ni mmg betul2 rajin ni.kalau sebelah rumah lama dah saya bawa bekas besar :D

p/s pau kacang merah tu molek gebunya.saya suka sgt filling tu :)

ain said...

kak inaaaa!!! poskan kita bberry cis tat tu!!! kita nyer fav tu. klu mkn mmg tak igt orang lain.hihi

ima said...

salam kak ina...wahhh!!! bukan main rajin lagi akak ni...dua2 serentak dibuatnya...anyway memang mengiurkan...huhuhu

♥LOVE2COOK♥ said...

Uh, I want to taste toooo...yummy yummy! ;)

indahhouse said...

salam kak inahar,
wah, cantik betul tat kak inahar. banyak rasa tu, lemon, cheese,bluberi. mesti sedap sesangat nih.
geram je tengok mufin bluberi tu

rapheydhillo said...

k.ina,
nangis tengok cistart & muffin tu.. oven i tu dah lama dah sejuk.. nak kena warm-up nih ;)

LiNda said...

kak ina saja tauuuu...

hah... dah meleleh air liur neh !

CatlinaFly said...

nak nak nak!

Blushwax said...

Wow...rajin nye you sis! The muffins look so yummy. I nak try jugak lah. Kelmarin cuba masak the ayam ungkep....my husband loves it. Thanks for sharing the recipe sis!

inahar ali said...

delia..akak nih rajin bermusim tau..bila sang vitamin M mai nnti..tengok jela..hehe!

ain..nak pos pun dh ilekla cistat tuh!! cian dier..

ima..tgh rajin tu pasal la..hehe!

love..nk taste ke?? dh abis ler tp nnti akak pos yg baru kalu wat.(?xtau bila..huhuu)

nurindah..mmg berbagai rasa muffin tuh..nnti nur try la ye! mudah jek resipi tu!

dhill..apalg dhill..cepatla warm-up oven tuh!

linda..cian dier kempunan! xpe kalu rajinnnti akak pos pi trengganu lak ye! tp ntah bila ek..

catlina..sowi sayang dh abih ponng!

blushwax..tq try resipi ungkep tu..nnti try lak resipi mufin tu ye! mudah banget!

FiDa@aMiDa said...

salam kak ina wah bestnya bila nak reti buat cis tart ni dah makin ramai org buat hehehhehe

CT Delima said...

Inaaa...sedap nya bberry tu. ni yang macam nak buat gak ni hehehe. tapi bberry dah nak habis anak2 makan dengan roti jer hehehe.

inahar ali said...

fida..apalagi fida..cepatla wat..leh wat bisnes tau! hehe..

ct..umah kita pung kekadang bebudak makan b/beri tu ngan roti..huhuu!!