Tuesday, April 2, 2019

AYAM GORENG PEDAS ALA KOREA

Assalamualaikum..Alhamdulillah bersua lagi kita di dapur maya ni ye. Arini jom kita makan ayam goreng pedas fefeling korea sikit..ececee! Hihii..okayla ni sebenarnya atas request anak2 dok minta nak makan ayam goreng pedas ala korea tapi versi malaysian la kaann..hihii! Maksudnye untuk sos sira ayam tu kita omit ler sos gochujang tu sebab my hubby tak suka perisa sos tu. So jadi la ayam goreng pedas alaa malaysia la pulak..eh! macam2..hahaha! Jom zaaasss resepinye yok!!

Ayam goreng pedas ala korea
Sumber - inahar's cooking time

BAHAN-BAHAN:

Bahan-bahan Perapan Ayam:

10 ketul chicken wing-potong dua
Sedikit halia ditumbuk
Lada Hitam
Lada Sulah
Garam secukup rasa
Tepung jagung


CARA-CARA MENYEDIAKAN 
Ayam dicuci bersih dan ditos supaya tidak berair. Perapkan seketika ayam dengan halia, lada hitam, lada sulah dan garam. Salutkan ayam dengan tepung jagung sebelum digoreng (lumur tepung di semua bahagian ayam untuk dapat kerangupan sekata). Goreng dalam minyak yang banyak agar masak sekata. Lakukan gorengan ayam ni sebanyak 2 x supaya lagi rangup. 


Bahan-bahan sos :

Sedikit bawang putih dan halia - ditumbuk halus
2-3sudubesar cili giling (ikut kepedasan digemari)
1 sudubesar sos tiram
Madu
Gula dan garam secukup rasa
Sedikit cuka atau jus lemon
Kacang gajus disangai dulu dan di tumbuk kasar. (Untuk gantikan bijan- mrhubby tak suka bijan)
Minyak utk menumis


CARA-CARA MENYEDIAKAN
Tumiskan bawang putih dan halia dulu kemudian masukkan cili giling dan tumis hingga wangi. Selepas itu masukkan sos tiram, madu, cuka, gula dan garam. Masak sampai pekat sedikit (likat). Akhir sekali masukkan ayam dan gaul hingga sekata salutan sira pd ayam. Tutup api dan masukkan biji gajus tadi dan kacau rata pada ayam. Taraaa siap!

5 comments:

Norlaili A Wahab said...

ayam kena goreng 2 kali ye.
bestnya kejadian. nampak macam kat restoran korea la :)

cik ain | sweet thots said...

laa xde gochujang mana korea nya kak hehe ... tp rupa mmg dh korea tu aihh telan air liur, tgk

inahar ali said...

K.laili..iye goreng 2x bg rangup habis..hihu

inahar ali said...

Ain..itu ler pasal dah jd ayam goreng alaa malaysia la pulok..kihkihhh

عبده العمراوى said...



شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة طيوب لتسليك المجارى