Monday, July 3, 2017

TART NENAS

 
Assalamualaikum..ok arini Pn Doc nak berkongsi resipi biskut tart nenas ni yg pertamakali kita buat. Alhamdulillah menjadi dgn elok dan sedap kejadiannye. Sebenarnya resipi ni adalah resipi keluarga turun temurun kawan saya Pn Ila. Sebelum ni kita selalu order jer biskut tart ni setiapkali raya dgn Pn Ila ni tapi sejak beberapa tahun ni beliau sudah tidak mengambil tempahan biskut raya jadi terpaksa la kita mencuba buat tart ni sendiri. Mekaseh Ila berkongsi resipi ni dgn kita ye. Jom kita semak resipinye..

RESIPI TART NENAS
resipi asal - Pn Ila
sumber - inahar's cooking time


bahan
250 gm buttercup
3 biji kuning telur
3 cawan tepung gandum (lebuhkurang)
2-3 sudubesar air garam
inti nenas (saya beli readymade)
kuning telur utk  sapuan

cara
Pukul mentega dan kuning telur hingga agak kembang. Kemudian tambah tepung secukupnya. Uli sebati dan tambah air garam sedikit (saya guna lbh kurang 3 sudubesar air garam). Uli lagi dan simpan doh sebentar. 
Bulatkan doh dan leperkan. Masukkan inti nenas yg telah digentel bulat sebelumnye. Kemudian tutup kemas dan bentukkan seperti buah nenas. Gunting mengikut corak disukai. Cucuk bunga cengkit dibahagian atas jika suka.
Susun doh yg dah siap atas dulang pembakar. Sapu ntelur diatasnya dan bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 180c selama 20-25 minit (mengikut oven memasing)

No comments: