Sunday, October 2, 2011

KEK MARBLE TRIO

Assalamualaikum semua..masih lg dgn n3 kek raya yg lalu..kek marble trio CMG ni mmg selalu wat sebelum nih..resipi pn dh ada kt sini! ni kek wajib try utk semua blogger masakan..x try rugi tau sbb sedap banget keknya..mekacehh la Mat sbb berkongsi resipi yg sgt marveles nih..jom zaas resipinye kembali!

RESIPI KEK MARBLE TRIO


Bahan-Bahannya:-

300 g mentega
280 g tepung halus (tempung gandum pun ok)*

1 camca teh baking powder*

1 camca besar susu tepung*(*disatukan, gaul dan ayak)

5 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)

250 g gula halus

1 camca besar Ovallate

30 g gliserin
(boleh ganti ngan susu sejat)
20 g air

1/2 camca teh esen vanilla

1/2 camca teh strawberry emulco

1 camca teh chocolate emulco


Cara membuatnya:-
  1. Pukul mentega hingga kembang dan putih, masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan telur, gula dan ovallate. Pukul dengan kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan baulu. Perlahankan speed dan masukkan adunan no.1 sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul hingga semua sebati.
  3. Kemudian masukkan air dan gliserin dan gaul hingga semua sebati. Bahagi adunan kepada 3 bahagian yang sama banyak. Satu bahagian dimasukkan esen vanilla, satu lagi dengan strawberry emulco dan satu lagi dengan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  4. Dalam bekas berukuran ( 8 x 8 x 3 ) inci, (tapi dalam gambar mat guna acuan bulat berlubang tengah, acuan yang orang guna untuk buat kuih bingka). Lenser acuan dengan mentega dan alas dasar dengan kertas. Masukkan setiap adunan berselang-seli hingga habis dan buat beberapa pusingan menggunakan chop stick.
  5. Hentak tin 2 - 3 kali dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 35 - 40 minit. Sejukkan kek 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan kek atas jaringan hingga betul2 sejuk.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau tak de gliserin, abaikan gliserin dan air, ganti dengan 50 ml susu cair atau whipping cream. Pasal perisa dan pewarna untuk marble tu boleh ikut citarasa masing2. Oven perlu dipanaskan 10 minit sebelum membakar kek. Jika menggunakan tin atau acuan kek warna hitam, turun kan suhu tadi kepada 160C semasa membakar kek, kerana tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi. Jika kek nampak gelap tapi masih belum masak, tutup permukaan tin dengan tudung periuk. Jangan bukak oven dalam tempah 30 minit masa membakar, nanti kek bantut.... Selamat mencuba...



4 comments:

Deliah's Deli said...

jalan2 cuci mata pagi2 ni. :)

Azian Nd said...

Kak Ina demam eh?Demam mengekek....hehehe I loikkkke...

Acik Erna said...

assalam dr.ina..tak taha akak ni..berderet2 gambo kek yang sedap2 ni..

inahar ali said...

deliah..sambil cuci mata sambil cuci tekak..hehe!

azian..hahaha!! demam mengekek xper xyah mamam ubat..hehe!

kakerna..alahai kak..kek yg berderet ni semua dh lama licin kak..jgn kempunan udah ye!