Thursday, June 28, 2018

KEK LAPIS ASAM MANIS AIDILFITRI

Assalamualaikum..Harap masih belum terlewat untuk Pn Doc mengucapkan Salam Aidilfitri buat semua pengunjung dapur inahar ini. Mohon maaf zahir dan batin juga buat semua jika selama berblog dan berkawan di alam maya ini ada tersilap kata yg mengguris hati tanpa disedari. Moga di bulan syawal yang mulia ini, dapatlah kita bermaaf-maafan atas kekhilafan masing2 ye. Salam 0-0 ye..hihii! Jom layan resepi kek lapis asam manis yg terlajak sedap ni yg dibuat oleh kita sempena raya ini..jom zaass resipinye yok!!

RESIPI KEK LAPIS ASAM MANIS (HAW FLAKES)
resipi asal - Bro Rozzan
sumber - inahar's cooking time

Bahan-Bahan

10 biji telur gred A
130 gm gula halus
450 gm mentega 
1 sudu besar ovalette
1 tin susu pekat manis
50 gm jem raspberry
250 tepung Hong Kong
100 gm Horlicks
secukup haw flakes 

Cara:
1. Pukul mentega, gula dan ovalette hingga kembang. Masukkan telur sebiji sebiji, pukul lagi hingga kembang dan pekat.

2. Kemudian, masukkan susu manis dan jem lalu terus pukul dgn kelajuan yg paling rendah- saja untuk ratakan bahannya. Ataupun anda boleh juga kacau hingga sebati.

3. Sesudah itu, masukkan tepung HK dan horlicks lalu pukul lagi (dgn kelajuan yg rendah) atau dikacau rata-rata hingga sebati. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian dan warnakan dgn warna merah, hijau dan kuning atau warna pilihan anda.

4. Alaskan loyang 8" x 8" dgn kertas tracing dan griskan pada dasar dan keliling loyang. Ambil 2 senduk penuh adunan dan bakarlah berselang-seli warna dgn api grill kira-kira 200 - 210 darjah Celsius. Setiap lapisan dibakar kira2 selama 5-7 minit atau hingga masak. Aturkan haw flakes pada setiap lapisan ketiga (25 keping). Untuk loyang saiz ini, kita boleh mendapat sekitar 15 lapisan kesemuanya. So, jumlah hawflakes nya adalah 125 keping. (Saya guna banyak kurang sebab stok di dapur tak mencukupi..huhu)



SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN DARI KAMI SEKELUARGA..

2 comments:

Norlaili A Wahab said...

Selamat Hari Raya Puan Doc. Segak bergaya laksamana Melayu tu :) Best tengok kejadian kek lapis asam manis ni. Dah tentulah sedap!

inahar ali said...

K. Laili..SHRMZB juga utk klaili sefamily ye. Semuanye pendekar mustar tu..hihii!