Wednesday, November 6, 2013

NASI LEMAK HALBA, SAMBAL TELUR & IKAN MASIN

Assalamualaikum semua..dh lunch ke belum?? alahai..arini kita nk tunjuk menu semalam jer sebab arini tak memasak Pn.doc dah kembali bertugas di klinik ni haa..menu kali ni ialah nasi lemak halba..kita tak buat sambal bilis tapi dimakan bersama sambal telur, ikan bilis goreng, ikan masin dan sayur goreng kacang panjang..perghh mmg sedap! resipi sempoi jek tp takpe kita letak gak resipinye kt sini ye!
RESIPI NASI LEMAK HALBA
sumber: inahar's cooking time

Bahan2:


4 Cawan beras-leh guna basmathi gak tp kita guna beras siam wangi 
5 cawan santan
 
1 inci halia
-hiris nipis 
1 biji bawang besar di mayang
 
2 helai daun pandan
 
1 sudu besar halba
 
garam secukupnya
 
perisa-optional

cara2:
1. basuh beras dan toskan
2. campurkan semua bahan2 di atas dan masak dlm ricecooker mcm biasa
3. setelah kering , gemburkan nasi dgn garpu @ copstik. biarkan sebentar dlm rice cooker.
4.hidang nasi dgn lauk sampingan ikut suka.

**kalu nak resipi sambal bilis my mom leh tgk sini


15 comments:

asyifa mustaffa said...

Sedapnya....:-)

nita said...

wah..sedap tu ^_^

inahar ali said...

asyifa..mau tak sedap..hehe!

inahar ali said...

nita..kalu nak kenala wat sendiri ek..sila ikut resipi boss..hehe!

tun_telani said...

tun mmg suka letak halba masak nasi lemak :) wangi lebihh.. terliur nengok lauk2 sampingan tu.

inahar ali said...

tun..kalu terliur cepat2 operasi kt dapur tu..hehe!

Cendana Kasih said...

sedapnyer kak...nasi lemak ni paberet saya, hari2 makan pun bleh, tp tu laaa...risau kolesterol la plak

inahar ali said...

CK..tu la pasal xleh makan sokmo..mmg hancuss dietkan!

Kjee said...

Bestnya Ina. Nak tahu kalau Kjee kena gout/athritis, tak boleh makan ikan bilis ker?

inahar ali said...

KJEE..mmg betui kakjee..ikan bilis org gout xleh makan..adoyai!! xpe kakjee wat sambal telur cam kita wat tu..hehe!

Noor Yusoff said...

Salam...lama benar kita tak bersapa...bila ternampak ..je terus masuk blog. Sekarang nie jarang sgt tinggal komen sbb dah tulis dlm facebook ...apapun nanti noor antar request kat Dr ye.

Ummi said...

Assalamualaikum Ina cayang...rindu sama kamuuu...muuuaahhh! Tp hilang rindu kalau dpt nasi lemak halba mu ini....lama x wat letak halba gini, anak2 Ummi mcm pelik jer muka diaorg, campur dgn warning xnak kot...hehehehe.. Mak abahnya, semua makan, tolak batu batan jerk...hehe

inahar ali said...

noor..akak dh approve dh request noor tu..hehe!

inahar ali said...

ummi..kita pung winduu gak sama dier..muuuuaaahh!! sebaik kt umah kita seme pun belasah jer nasi lemak berhalba ni..lagi harum kan baunye..dh mcm nasi dagang pun ada..hehe!

Nur-nba said...

Tentu semerbak bau harum dapur akak..