Monday, June 24, 2013

BREAD BUTTER PUDDING...NYAMANNYA!!

  
Assalamualaikum..jom lah kita menyejukkan tekak ngan puding roti time2 panas jerebu ni kan..as usual bread butter pudding yg menjadi pujaan seisi keluarga..buat semalam..ada lagi suku loyang kat lam peties tuh..sapa nak?? jamu mata jerla ek..hehe! selalunye puding roti nih dimakan ngan sos kastad kan tapi bagi kami sekeluarga lebih suka makan bersama jus koktel jer sebab puding roti tu mmg dah sedap lemak berkrim so gandingkan jek ngan jus koktel buah yg masam2 manis tuh..mmg uummphh..terbaekk!! tapi kalau uolls nak tengok resipi beserta sos kastad boleh lihat di entry sebelum ni di sini ye..jom zaas resipi!!

RESEPI BREAD & BUTTER PUDDING 
sumber: inahar's cooking time

BAHAN2 NYA: 

10 keping roti gardenia 
500 ml susu uht@ fresh milk 
300 ml whip@fresh cream - klu xde cream pn xpe ganti dgn susu tp rasanya ttp sedap.. 
5 biji telur 
100 gm gula castor 
30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar) 
50 gm raisins 
sedikit potongan nenas tin (boleh gak ganti dgn lychee,epal hijau @ buah2an lain yg disukai) -kalau suka
butter secukupnya (untuk disapu pd setiap keping roti) 
esen vanilla 

Telur dan gula di pukul hingga gula hancur. then add milk, cream and esen vanilla dan pukul sebati. 
susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.sambil ditabur kismis dan potongan nenas diantara lapisan roti dan lapisan atas sekali.then tuangkan bancuhan susu tadi. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!) 
bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 40-45 minit.(ikut oven masing2)
** 
Hasilnya amat memuaskan hati sbb rasanya yg tidak begitu manis dan sangat lembut & lembap texturenya ala2 caramel puding. Sangat enak dimakan bersama aiskrim dan fruit cocktail..mmm yummy! 

Di bawah ni disertakan juga resipi sos kastad koktel jika suka:
Untuk Sos Kastad Koktel 
(boleh juga dimakan ngan fruit koktel biasa aje sbb puding nih dh sedia lemak berkrim)

1 tin fruit coctail beserta jusnya 
1 tin susu cair
 
1 cawan air
 
1/2 cawan gula (manis ikut suka)
 
1 sudubesar tepung kastad
 
secubit garam

cara2:
Kacau rata semua bahan dan masak sehingga mendidih. Sejukkan dalam petiais. bila sejuk bolehla dihidangkan bersama puding yg telah disediakan tadi. Layan..


14 comments:

Asyifa Mustaffa said...

terbaik...!

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
owhh.. betul2 nyaman ni.. sedap sangat makan sejuk2..

inahar ali said...

asyifa..mmg terbaekk! huhu!

inahar ali said...

jassnani..wasalam..mmg betui2 nyaman mkn time jerebu nih..hehe!

fazianbatrisyia said...

cuaca panas ni makan & minum benda2 yg sejuk mmg layan...sedap tu kegemaran sy jugak...

inahar ali said...

fazian..puding ni mmg kegemaran seisi rumah..yummyy!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

penyejuk tekak dan hati di kala cuaca berjerebu dan berasap ni doc :-)))

inahar ali said...

yusa..betui betui betui betui!! nyaman banget!!

zila norazila said...

Sedapp...zila pun suks pdg cmne..simple tp sdapp

inahar ali said...

Zila..semua jenis puding pun akak suka..daapnyer!

Qasey Honey said...

aduhhhh terbaek ni..sedapnya tgk

Qasey Honey said...

aduhhhh terbaek ni..sedapnya tgk

Qasey Honey said...

aduhhhh terbaek ni..sedapnya tgk

Qasey Honey said...

aduhhhh terbaek ni..sedapnya tgk