Friday, February 8, 2013

PUDING TRIFLE ISTIMEWA..LAGI..DAN LAGI!!


Assalamualaikum..ni lagi satu entry tertunggak..buat 2 minggu lepas masa menyambut besday anak sedaraku fatehah..puding trifle istimewa resipi dari jejaka fofular nun di sedenak sana..Che Mat Gebu yg la nih semakin hangat sejak wajahnye tepampang dlm majalah rasa edisi mac terbaru..mmg mantopp!!  sejak mencuba resipi trifle mat ni..kiranya dh berkali-kali la dok ulang buat sbb mmg sedaap banget rasanya..mmg asik mengulang ke peties jek kejenye..hehe! mmg terbaekk! (psst..akak br jek beli majalah rasa tadi sbb semata2 teringin nk tgk wajah gebus mulus Mat tu..hehe!)
jom kita zaas resipi..dulu dah ada kt sini ye!

PUDING TRIFLE ISTIMEWA
resipi asal-CMG

BAHAN KEK SPONGE :-) (Pn doc tak buat sbb guna swiss roll readymade jek)
200 gram tepung optima (instant cake flour)
3 biji telur gred B
50 gram mentega, cair dan sejukkan
50 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla

BAHAN KASTARD :-)
200 ml susu sejat IDEAL
100 ml air
2 kuning telur
2 camca besar penuh tepung kastard
4 camca besar gula atau secukup rasa
3/4 camca teh esen vanilla

BAHAN JELLY :-)
1/2 camca teh konnyaku jelly powder
Gula secukup rasa,
500 ml air
1/2 camca teh strawberry emulco
Beberapa titik pewarna merah

BAHAN LAIN :-)
1 tin besar buah2an koktel, ditoskan, asing jusnya
200 ml whipping cream (1 kotak kecil), disejukkan
Jus dari buah2an koktel tadi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SPONGE CAKE :- Satukan semua bahan kecuali mentega cair dan esen vanilla, ke dalam mesin kek, putar pada kelajuan sederhana sehingga semua bahan bersatu, kemudian putar pada kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat. Masukkan mentega dan esen vanilla, kaup balik hingga adunan rata. Tuang dalam loyang 12 inci x 12 inci yang telah dialas kertas minyak dan bakar pada suhu 180C selama 20 - 25 minit (pastikan oven telah dipanaskan). Sejukkan atas jaringan bila kek masak.
  2. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan kastard kecuali esen vanilla, kacau rata dan masak dengan api sederhana sambil dikacau tanpa henti hingga bancuhan menjadi pekat. Masukkan esen vanilla, kacau rata dan ketikan.
  3. UNTUK JELLY :- Satukan semua bahan2 untu jelly dalam periuk, tang gula tu pandai2 lah agak, tapi jangan manis sangat, manis lite2 sudah cukup yea. Kacau rata dengan whisk dan jerang hingga mendidih dan gila hancur, kacau hingga sebati. Ketepikan dan biar sejuk sedikit.
  4. UNTUK TRIFLE :- Sediakan bekas sesuai, potong kek sponge tadi, bagi kepada 2 bahagian dan susun 1 bahagian seperti dalam gambar. Basahkan kek sponge tadi dengan jus buah koktel. Sementara itu putar whipping cream hingga kembang dan kental, jangan terlebih putar. Lapiskan whipping cream tadi atas kek. Tabur 1/2 bahagian buah2an koktel tadi.
  5. Susun lebihan kek atas buah2an koktel tadi. Basahkan dengan jus. Tuang kastard suam atasnya dan ratakan dengan spatula. Biar sejukk sekejap. Tabur baki buah2 tadi, rata. Dan akhir sekali, sendukkan jelly cair atasnya hingga memenuhi ruang seperti dalam gambar. Simpan dalam peti ais hingga jelly membeku.. sedap dihidangkan dingin...hnmmm..

Foto2 sebahagian dari step by stepnya..







21 comments:

Sury Abil said...

ooooo..mcm tu ye...dh ada step by step..terbaikkkkk wokkkk...hari tu buat jgak tapi tukar krimcheese n bluberri je..xde letak kastard n buah bebagai tu...buat simple je...sedap gak..heeee

Rohah said...

leleh kak...leleh..
tak boleh tengok lama2..

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...Kak...emmm sedapnya..saya pun pernah buat triffle resipi Che Mat ni...sedappppp

ady said...

as-salam
mmg npk sungguh menyelerakan..yummy

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Ni tak jadi kak...bagi alamat akak, Love nak berkunjung kasi habis trifle akak ni...hehehe!

Sedapnya tekak ;)

ina ku said...

k.ina, kebetulan plak wkt tgh baca ni suhu panas skit kt sini. aduh, mmg terliur la bila membayangkan trifle yg enak lagi sejuk yg baru diambil dr peti ais....aahhhhh mesti nyamannnnn. naaakkkkk! hehehe.

inahar ali said...

sury..x kira apa jenis trifle pung mmg sedaapkan! hehe!

rohah..leleh jangan tak leleh..hehe!

inahar ali said...

sue..sejak try resipi cmg ni..mmg akak menten guna resipi nih jek mmg conpemm sodapkan!

ady..cuba la try..mmg sedap tau!

inahar ali said...

love..alaaa cian dier mmg dh abih lama dah trifle akak nih..huhu!

inahar ali said...

inaku..mmg makan sejuk2 dr peties..tersgtla nyamannye tekak nih..huhuu!

Cendana Kasih said...

bestnyer doc Inaaaa... saya pernah buat sekali jer dessert ni, sume kata sedap, tp skng ni macam malas jer nk buat...nk mintak pree bleh? hehe

inahar ali said...

noorma..sorii morriii puding sudah lama abiss daaa..hehe!

Amie said...

wallaaaa... baru nak ngendeng... habis puak dah... buat lagi ye...

Mat Gebu said...

kak...saya pantang dah benda2 mcm ni...takut kolestrol...grrr..tapi kan..kan..kan..kalau ada saya ter pantang gak..pantang nampak...grrrr....

inahar ali said...

amie..nk wat senang jek..haa cepat pi operasi dapur tu..hehe!

inahar ali said...

mat gebu..akak xder pantang nampak ke x nampak ke yg penting pewut tak buta..hahaha!!

Gee® said...

oh! terliornyaaa... nyam2x

inahar ali said...

gee..mmg sedap..nnti trylaa!

Mieza said...

Salam kak ina..selamat cny..nampak sedap sgt triffle ni..mieza suka triffle tp jrg2 buat sebab asek daku sorang je yg dok ngappp mana tahan...bak sepiring kak...tak tahan....

Tgh tunggu wajah gebus mulus Dr Ina pula kuar majalah! Hahahah tungguuuuuuu

inahar ali said...

mieza..kalu wsjah akak yg kuar mag..pendek kata xlaku laa majslah tu..huhuuu!!!

Tyra dan Zami (Tyrazami) said...

hye sis...sy suke tgk blog ni..byknye resipi yg harus dicuba!! kek ni menggiurkan laaa :-)