Sunday, April 24, 2011

KEK COKLAT KUKUS MUNIRA-supermoist!

Taraaaaa...kek cekelat la pulak!! another supermoist chocolate cake yg wajib korang cuba..mmg best!!! ramai dh cuba resipi nih..tp arini kita amik dari dapur hana jopun yg dh balik mesia tu! thnx hana..akak cnp resipi ye! muaaahhh!!

RESEPI KEK COKLAT KUKUS MUNIRA
source :
kak.noormasri@coretandaridapur

resipi asal: Puan Munira Baharom


Bahan-bahan
Bahan A
  • 1 cawan gula pasir - hana dan kak.noor letak 3/4 cawan aje
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair - hana gune susu segar
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde
>> semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B - di ayak
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
Bahan C
4 biji telur - diblender (tapi kak.noor pukul hingga kembang) - hana juga
Cara-cara
  • Satukan bahan B dan bahan C ke dlm bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk aje.
  • Bila dah sebati masukkan ke dlm loyang yg digris dan dilapik kertas kalis minyak.
  • Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jgn buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jd mendap.

12 comments:

CT Delima said...

Assalamulaikum Ina... I miss you so much !!

Sana sini situ sinun dah buat kek coklat ni. Kat rumah kalau buat kek yang mengandungi coklat tak bole banyak2 Ina, kena buat 1/2 adunan jer. Kang yang kasi perabis ct sorang jer... hihihi

Harap Ina sihat2 sentiasa ya :D

Mas said...

kak inar...
kek coklat ni memang terbaik....
sedapppp.....
mas suka...
sedapnya tengok kek akak tu...

ilahjy said...

mass jom kita serang umah ina jommm nak buat koko tak de stokkk nanti la dah p bagus nanti kak beli.. kak buat ilah tak nak ajak ina makan hehehe...

ibuintan said...

ahh..pn doktor... kek ni memang memikat jiwa raga akak

anak akak.. Intan suka buat kek ni, senang katanya

memang moist dan gebu

nba-Nur said...

Salam Kak Inahar cayang, nampak sedap sangat kek ni.. Nur mohon izin copy resepi ni.. Suami Nur dah belikan oven, nanti Nur tayang hasilnya k... :)

zarin said...

chocolate cake...uuuuh sedap ;-)

noorsafone said...

salam Inahar...nampak pun dh moist kek tu..mesti sedapkan..

cik cek said...

Salam Ina...
Wah! sume org berkek coklat...kak cek tgk gambo je lah dulu....emmmm...nyum...nyum...confirm sedap ni....

inahar ali said...

ct..miss u too cayang!! haar ler dh lama kita x ketemukan..hehe!! alhamdulillah kita sihat jek..kt umah ni kalu wat kek cekelat 1/2 adunan..pendek kata bergaduh x cukup la pulak..hehe!

mas..mmg terbaekk wokk!!hehe

ibuintan..simple & sodapkan kek nih!

nur..wasalam..jgn lupa wat ye..try jgn x try!!

zarin..mmg sedap pun..hehe!

noorsafone..mmg sedap tau..nnti try la!

cik cek..mmg kompemm sodap! hehe..

Erna said...

ina..sedapnya kek..dah lama tak buat kek ni..

inahar ali said...

kak erna..mmg sedap,ni a must-try recipe tau!

HomeKreation said...

Salam Ina cayang....windu nya. Wah, datang sini terhidang kek ceklet....nyummmmmy!