Thursday, May 13, 2010

ROTI JOHN

Salam..ni roti john malam tadi..pestaim wat! hubby & kids seme suker..diorang puji lg sodap dr pasarmalam punyer..hehe!! thnx cikmanggis share resipinye(resipi asal dr fotopage kmal)..aritu nmpak gak kt umah hana jopun..lebihkurang gak resipinye! okay..cikmanggis izinkan kita cnp resipinye ye!! sonang jek..mmg puashati kalu wat sendirik...(sowi aar..foto tinggal kt atas tu jek sbb dh makan hampir licin br teringat nk snap..haha!)

RESIPI ROTI JOHN

2 bungkus roti hot dog jenama Gardenia...kecik dan comel.
Satu bungkus daging ayam cincang Ramli Burger...rasanya 500 gram beratnya.
(kita guna daging)
2 labu bawang besar...potong dadu.

Sedikit serbuk kari ayam/daging.

daun ketumbar (ni kita tambah sendiri)
Garam dan gula secukupnya.

Telur secukupnya

Jangan lupa minyak untuk menumis..cikmanggis guna minyak jagung.sedikit marjerin..0ptional!

Cara-caranya:

Tumiskan bawang besar sampai layu.Masukkan serbuk kari.Kacau sampai sebati baru masukkan daging ayam cincang letak garam dan gula secukupnya. .Gaul rata dan masak sampai air ayam tadi agak kering.Ketepikan.

Panaskan kuali leper.Letakkan sedikit minyak masak.Sementara tu bancuhkan sedikit daging ayam tadi dengan telur...Kacau rata.Tuangkan atas kuali ...ratakan.Roti belah dua tapi jangan putus.Telengkupkan atas kuali leper.Tekan-tekankan agar inti melekat pada roti.Guna api perlahan.Bila nampak keemasan..angkat.Sedia untuk dihidangkan...senangkan!!..selamat mencuba!

Tuesday, May 11, 2010

PANCAKE


Salam..masih lum smpat celebrate hari ibu sbb keje..tp this week cuti..insyaallah akan bawa mak utk celebrate! pagi ni sempat wat pancake jek! anak2 kalu boleh nk makan pancake ni tiap hari esp si adam..mmg lembut & gebu sgt resipi nih! dulu dh pernah taruh tp x pe kita cnp balik ye!

PANCAKE by Hajar
(kita cnp dr umah nor67..thnx nor)

6 sudu besar butter ~ dicairkan
2 bj telur

2 1/2 cawan tepung naik sendiri

2 sudu teh baking powder

2 sudu besar gula castor

2 cawan susu segar

2 sudu besar jus lemon ~ optional

secubit garam


Campurkan kesemua bahan dan blend hingga sebati.
Biarkan sebentar dlm 10 minit.
Masak pancake spt biasa hingga habis.
Hidangkan panas2.

MORE CARDS..

More mother's day cards...thanx everyone!! love uolsss!!

from love


from JC









Sunday, May 9, 2010

SELAMAT HARI IBU!


SELAMAT HARI IBU TO ALL MOTHERS OUT THERE!
Puisi ni kita nk tujukan kepada semua anak2 yg punya IBU. Sumber dari FB Dr Zabidah (
drzeze)..thnx drzeze 4 sharing this touching poem!

UNTUK ANAK2 YG PUNYA IBU


Orang kata aku lahir dari perut mak.. (bukan org kata…memang betul)
Bila dahaga, yang susukan aku…. mak
Bila lapar, yang suapkan aku…. mak

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. Mak

Bila bangun tidur, aku cari…. mak

Bila nangis, orang pertama yang datang …. mak
Bila nak bermanja, aku dekati…. mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya…. mak

Bila nakal, yang memarahi aku…. mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma…. mak

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak
Bila takut, yang tenangkan aku…. mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak

Aku selalu teringatkan …. mak

Bila sedih, aku mesti talipon…. mak

Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu….. mak

Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak

Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk! “

Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak

Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak

Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak

Bila ada masalah, yang paling risau…. mak


Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku…. mak

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk….. mak

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak

Yang selalu berleter kat aku… mak

Yang selalu puji aku…. mak
Yang selalu nasihat aku…. mak

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk….. mak


Aku ada pasangan hidup sendiri….

Bila seronok, aku cari….pasanganku

Bila sedih, aku cari…. mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada….pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak

Bila bahagia, aku peluk erat….pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat….. emakku

Bila nak bercuti, aku bawa….pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah…. mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu…aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila… aku akan talipon pasanganku

Entah bila… aku nak talipon mak

Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila… aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:
“Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak?mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”.
Berderai air mata jika kita mendengarnya……..

Tapi kalau mak sudah tiada….. …..MAKKKKK…RINDU MAK…. RINDU SANGAT….


di sini juga kita nk ucapkan timokacih bnyk2 wat seme teman2 yg menghadiahkan kad serta award2 yg cantik banget kat bawah ni.

dari maz

dari azathie












dari aziemas


Wednesday, May 5, 2010

DAPAT HADIAH APRON PINK..YAHUUU!



Yahuuuuuu..kita dapat 3 helai apron uuu!! pink karerr lg...kiut banget!! apron2 nih seme dapat dari 3 jagoan & sifu masak yg terrerr wooo!! sungguh terharu tau..tenkiu bebanyak wat ummi kuantan, yatie usa & kaknor64 yg sudi menghadiahkan apron tomei nih kt kita..tp minggu nih x leh pakai lg sbb cuti masak..hehe!ni pun wat n3 kt klinik..cilok2 masa patient xder! minggu depan insyaallah..dgn bangganye kita akan pakai apron2 nih gilir2 yek masa memasak! hehe..thanx a million again..love uolss!! ada tag gak yg perlu dijawab..jom tengok...!

JENIS LAUK YANG SUKA DIMASAK....
1. ayam masak merah
2. ikan siakap sweetsour/3 rasa
3. ikan singgang


PENCUCI MULUT YANG PALING BEST PERNAH BUAT....
1. bread butter pudding
2. puding koktail
3. tiramisu puding



JENIS BISKUT KEGEMARAN TIME RAYA....
1. Tat nenas
2. Biskut cornflake
3. Almond London



Bagi Award ni pada 3 orang rakan anda yang juga rajin memasak....

1. cikmimi

2. mamafami

3.cikmanggis

sebenarnye kalu nk ikut hati..mmg ramai lgik kengkawan yg hebat2 memasak yg hendak kita panjangkan award nih..pepun kepada yg sudi amik..thank you so much! korang seme mmg hebat..!! lebiuuuuuuu...daa!