Monday, July 10, 2017

BLUEBERRY OREO CHILLED CHEESECAKE

Assalamualaikum.. Dah lama kita tak mengecis kan so raya ni kita layan kehendak mrhubby nak mamam cheesecake oreo ni. Selalu asik beli jer katanye jd nak rasa yg homemade pulak. Ok kita layankan ajer..mmg sekejapan jer mrhubby dan anak2 berebut melicinkan cheesecake ni..hihi! Sedap benor katanye..hahaha! Entri utk nonbaked cheesecake sebelum ni boleh di lihat di sini dan sini ye. Kalau suka yg baked cheesecake pula boleh lihat di sini dan sini. Jadi jom kita zaass resipinye..

RESEPI : CHILLED OREO CHEESE CAKE
sumber: inahar's cooking time


Bahan-Bahan

Untuk base :
200gm biskut oreo (original flav.) - buang/ketepikan creamnya dan hancurkan
70gm unsalted butter - dicairkan

Untuk Filing
500gm (16oz) Philadephia cream cheese - dilembutkan pada suhu bilik
200gm whipping cream -thickened cream pun boleh guna
1/2 cup gula kastor
1.5 sudukecil esen vanilla
1 sudu besar gelatine dilarutkan secara 'double-boil' dgn 30ml air - larutkan didalam microwave jer
40ml jus lemon - boleh guna satu bekas yogurt (140ml)
5 - 10 keping biskut oreo dipatahkn

Cara membuatnya
1. campurkan mentega cair ke dalam biskut oreo yang dihancurkan - gaul mesra kemudian ditekan-tekan padat ke dalam loyang 8 inci yang telah dilapik dengan aluminium foil. simpan di dalam peti sejuk seketika.

2. di dalam bekas sederhana besar, putar whipping cream pada hadlaju yang perlahan ( jangan terlebih putar speed laju) sehingga 'stiff-peak' sedikit. kemudian simpam di dalam peti sejuk.

3. di dalam bekas yg besar, putar cream cheese bersama gula kastor sehingga mesra dan lembut, masukkan jus lemon/yogurt, gelatine cair dan esen vanilla...putar lagi hingga sebati.

4. campurkan whipping cream tadi ke dalam adunan cream cheese dan masukkan biskut oreo yang dipatah-patahkan tadi. tuangkan adunan ke dalam loyang yang disediakan. Saya tambah blueberry topping atas cheesecake td.

5. sejukkan/freezerkan adunan cheese cake tadi di dalam peti sejuk selama lebih kurang 4 jam, atau hingga benar2 sejuk dan keras. kemudian boleh dihidangkan. *** untuk hiasan di atas boleh dihiaskan dengan serbuk biskut oreo atau biskut oreo itu sendiri.

2 comments:

adda syuhada said...

nampak sangat sedap.

inahar ali said...

adda..insyaallah sedap . Nnti cubala resipi ni ye adda!