Friday, December 9, 2016

KEK MARBLE TRIO TERLAJAK SEDAP!


Assalamualaikum..masih lagi dgn entry tertunggak utk kek raya aidilfitri yg lalu ye..jangan maraahh! Kek marble trio resipi Mat Gebu ni memang menjadi kek wajib yg dibuat pada musim raya. Memang terlajak sedapp dan terlajak lariss uuu! Mekaseh berjuta lemon wat Mat yg berkonsi resipi meletop ni..mmg rugi siapa yang belum pernah mencubanye. Resipinye pernah ada sebelum ini di entri sini dan sini ye. Jom kita zaass sekali lagi resipinye!

RESIPI KEK MARBLE TRIO
resipi asal - Mat Gebu
sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan:

300 gm mentega
280 g tepung halus (tempung gandum pun ok)*
1 camca teh baking powder*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan, gaul dan ayak)
5 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)
250 g gula halus
1 camca besar Ovallate
30 g gliserin
20 g air
1/2 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh strawberry emulco
1 camca teh chocolate emulco


Cara membuatnya:-
  1. Pukul mentega hingga kembang dan putih, masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan telur, gula dan ovallate. Pukul dengan kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan baulu. Perlahankan speed dan masukkan adunan no.1 sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul hingga semua sebati.
  3. Kemudian masukkan air dan gliserin dan gaul hingga semua sebati. Bahagi adunan kepada 3 bahagian yang sama banyak. Satu bahagian dimasukkan esen vanilla, satu lagi dengan strawberry emulco dan satu lagi dengan coklat emulco. Gaul hingga sebati.
  4. Dalam bekas berukuran ( 8 x 8 x 3 ) inci, (tapi dalam gambar mat guna acuan bulat berlubang tengah, acuan yang orang guna untuk buat kuih bingka). Lenser acuan dengan mentega dan alas dasar dengan kertas. Masukkan setiap adunan berselang-seli hingga habis dan buat beberapa pusingan menggunakan chop stick.
  5. Hentak tin 2 - 3 kali dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 35 - 40 minit. Sejukkan kek 5 minit sebelum dikeluarkan dari tin. Sejukkan kek atas jaringan hingga betul2 sejuk.   
  6. CATATAN MAT GEBU :- Kalau tak de gliserin, abaikan gliserin dan air, ganti dengan 50 ml susu cair atau whipping cream. Pasal perisa dan pewarna untuk marble tu boleh ikut citarasa masing2. Oven perlu dipanaskan 10 minit sebelum membakar kek.

4 comments:

Mat Gebu said...

Terima kasih kak....saya pun lama tak buat kek..Anak2 buah kalau ada baru boleh baking2..kita usia dah banyak ni takut nak melantak yang manis2...sekali2 ok lah kan...

inahar ali said...

Mat Gebu..mekaseh ye mat!iye..akak pun wat kek ni 2kali setahun jer..raya aidilfitri ngan aidiladha jerla. Nampak tak? betapa ku menjaga pemakanan..hahaha!

Ayu said...

Assalam Puan Doc
waduh dari jauh nampak kek ni berseri2 gitu..cantik warnanya..
berselera & rasa bersemangat nak buat..tapi banyak my cake wish list yang belum dilaksanakan..masuk list lah..hehe

inahar ali said...

Ayu..biasala tu..yg penting masuk list dulu. Hihii!