Tuesday, May 19, 2015

SAMBAL TELUR LADA HIDUP

Assalamualaikum..arini nak tunjuk resipi lauk paling sempoi nak masak..mudah dan sedap! Sambal telur ni selalu kita guna cili kering/giling kan tapi sekali sekala guna ladahidup ngan cili api pun memang sedap woo! Jom ler kita zaas resipi yang mudah banget ni..huhu!

Resepi Sambal telur lada hidup 

5-7 biji telur rebus
7-10 biji lada hidup merah
7-10 biji cili api (ikut kepedasan disukai)
1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis
garam secukupnya
gula secukupnya
air asam secukupnya
sedikit belacan (jika suka)
serbuk perasa (jika suka)

Cara Penyediaan
1. Kisar lada hidup, cili api, bawang besar, bawang merah dan putih,belacan serta ikan bilis hingga hancur
2. Tumis bahan yg telah dikisar tadi hingga naik bau dan garing kemudian masukkan air asam jawa.
3. Sesuaikan rasa garam dan gulanya.
4. akhir sekali masukkan telur rebus…. masak seketika bolehlah di angkat.
 

18 comments:

Sweetie said...

Cili hidup tu means cili besarlah ye... Woo pedas sambal ni... sebab campur cili api jugak.

intandayani said...

Saya paling feveret sambal telur rebus ni..tapi saya prefer cili kering lg..yg guna cili api blom try lg..takut tak tahan podeh

inahar ali said...

ksweetie..iye kak..cili hidup tu lada besar la..sedap sekali sekala wat sambal cenggini!

inahar ali said...

Intan..klu x thn podeh letak sikit jer cili api. Akak pun jenis x tahan podeh..hihi!

adda syuhada said...

Assalamualaikum Akk,
Adda pun pernah buat sambal telur cmni.. podeh-podeh ooo...

sue sue said...

Terbaik menu diaaaaa!!!tq sharing sis...bole cuba ni!

tapi,kolestrol macam tinggi ja..hihi...

Jom kawal dengan kolestrol dengan PHYTOCOL ST!

http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html

Amie said...

Sesekali tukar cili kering, guna cili hidup... memang hidup selera kita Dr... ha ha haaaa...

jony said...

aku suka iki,,

Chenta said...

terbaek,,, !

Anonymous said...

Tq doc, sedap hu hu, akak dh masak utk dinner mlm ni ikut resipi ni exactly.

Anonymous said...

Tq doc, sedap hu hu, akak dh masak utk dinner mlm ni ikut resipi ni exactly.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

inahar ali said...

Adda...walaupun akak x tahan podeh tp demi power rangers..mmg terpaksa masak podeh2..hihi!

inahar ali said...

Sue..kolesterol telur xderla setinggi kolesterol daging kamben kan..hahaa!

inahar ali said...

Amie..yup mmg hidup selera kan..hahahaa!

inahar ali said...

Jony..klu suka crpat operasi di dapur ya! Hehe..

inahar ali said...

Linda chenta..meme terbaek kann..cuba la linda..sekali mkn bertambah2..huhu!

inahar ali said...

Anonym..mekaseh mencuba resipi di dapur saya ye! Alhamdulillah sedap ya..