Thursday, May 14, 2015

AYAM MASAK LEMAK CILI API


Assalamualaikum semua! Hari ni Pn doc baru nak updet resipi ayam masak lemak cili api yang dimasak minggu lepas..Sangat jarang masak ayam lemak ni sebab anak2 asik nak makan ayam masak merah kegemaran diorang jer..hehe! Sekali sekala masak lomak ni bertambah2 gak pinggan nasi..aduhh!

RESIPI AYAM MASAK LEMAK CILI API

sumber : inahar's cooking time

Bahan-bahan:
1/2 kg ayam- potong sederhana kecil
3 biji kentang- belah 4
1 keping asam gelugor
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
800-1000 ml santan (secukupnya)
1 kiub pati ayam (optional)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak utk menumis

Bahan kisar:


4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
10-15 biji cili padi (ikut kepedasan yg disukai)

Cara:

  1. Panaskan minyak lalu tumis bahan kisar serta serai hingga naik bau. Masukkan ayam ke dalam periuk dan gaul rata. Masak sekejap hingga ayam berubah warna, kemudian tuang santan. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah kentang dan masukkan kiub pati ayam. Kacau dan masak hingga kentang dan ayam empuk.
  2. Masukkan asam gelugor, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masukkan daun kunyit dan masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sentiasa. Masak sekejap lagi dan rasa. Jika ok boleh matikan api.Siap utk dihidang bersama nasi putih juga lauk2 lain.


7 comments:

Acik Erna said...

Lain rupa masak lomak dr.ina..rupanya tumis dulu ye

Suhana Mohd.Diah said...

Ehh..kenapa warne macam berbeza je dari masak lemak biasa...menarik!

http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html

Nooriah Abdullah said...

sedapnya doc ina, dah lama kaknoor tak masak cilipadi ni

inahar ali said...

Acikerna..iye kita x wat style nogori..kita tumis dulu!

inahar ali said...

Suhana..nnti bolehla cuba resipi akak ni pulak ye..hehe!

inahar ali said...

Kaknoor..shekali shekala masak cilipadi..berasap tinger kan kak..haha!

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI