Friday, April 12, 2019

Kuah Kacang Daging Istimewa

Assalamualaikum..hollaa!! Arini Pn Doc nak share resepi menu istimewa ya..nasi himpit dimakan bersama kuah kacang daging resepi keluarga yang sangat sedap! Orang johor kalu masak kuah kacang mesti campur daging atau ayam kan..bagi lagi uummphh dia punya rasa! Eh rasa cam hari raya pulak ye..hihi! Ialah kan bulan ramadhan dah menghampiri sangat..tak sampai sebulan lagi pun! Korang dah abis ke qada' puasa? Hihii..okayla jom kita zaass resepinye yok!
Entri lama boleh lihat kt sini dan sini tp takpe kita copy balik kt sini..jom layaan!

RESIPI KUAH KACANG DAGING 
sumber: inahar's cooking time


bahan2:


700-1000 gm daging, di potong kiub kecil & rebus hingga sedikit empuk 
1 kg kacang tumbuk
 
3-4 biji bawang besar (blend)
 
1-2 ulas bwg putih 
 
3 inci halia (separuh 
blend,separuh ketuk) 
10-14 batang serai (serai mesti bnyk,klu tidak rasa dan bau kuahnya tak naik..hendaklah di blend 5 btg, selebihnya diketuk shj)
 
5 sudu besar cili giling (ikut kepedasan di sukai)

lengkuas sikit aje  
2-3 keping asam keping
 @ air asam jawa
11/2-2 biji kelapa utk santannya(klu pakai santan peket guna 2 paket)
 
gula (blh campur dgn gula melaka..amaun gula mestilah banyak klu x mmg kureng rasanya..selalu akak main campak aje..agak2 lbhkurang 6-7 genggam jugaklah @ lbhkurang 3 senduk nasi kot!.)

garam secukup rasa 

serbukperisa (option) 
air
 
minyak utk menumis


cara masaknya mcm biasa tumis bhn2 yg di blend sekali ngan halia,serai ketuk then letak cili..tumis sampai garing..lepas tulah bolehlah dimasukkan kacang,santan,daging, asam keping..last sekali garam,gula..masak sampai mendidih..klu pekat sgt tambahlah air..
rasa kuah ni berbeza sikit dr kuah kacang biasa sbb penggunaan serai yg banya
k,tambahan daging dan garamgula nya kenalah ngam amaunnye..he..he.
kuah ni mmg sedap di makan ngan ketupat nasi/nasi impit..nk campur kuah lontong/kuah lodeh sekali pn mmg sesuai sgt..
ha, nnti korg cubalah yek!

7 comments:

Norlaili A Wahab said...

resepi ni boleh dicuba untuk buka puasa ni.
terutama untuk anak-anak.
kekadang budak-budak buka puasa tak nak nasi lauk bagai :)

inahar ali said...

K.laili..mmg sedap jer mkn kuah kcg ni ngan nasi himpit bulan puasa nanti. Cuba la kak ye!

على جمال said...
This comment has been removed by a blog administrator.
على جمال said...


تمتلك شركة تنظيف مكيفات بالرياض افضل الطرق والمعدات في تنظيف الواحدات الداخلية والخاريجة للمكيفات توفر تنظيف المكيفات الاسبلت الفريون الكاست شركة غسيل مكيفات توفر خدمة تعبئة الفريون بسعر مميز شركة نظافة مكيفات تساعد علي رفع كفاءة التشغيل مرة اخري

شركة تنظيف موكيت بالرياض
نقدم خدماتنا مثل غسيل الموكيت والسجاد وغيرها فالهدف الاول هو راحة العملاء و اكتساب ثقتهم مهما تكلف الامر مع ضمان جودة الخدمات المقدمه و
سرعة انجازها بكل سهوله و امان و على احدث و افضل الاساليب.

شركة تنظيف واجهات زجاج وكيلادينج لديهم عمالة مدربة وادوات حديثة تريد خدمة ممتازة وبا اسعار مناسبة خدمة تنظيف عالية الجودة
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض

شركة تنظيف شقق بالرياض الشقق هى جزء من الفلا او هى احد الاجناحة بالفلا التى قد يمتلكها احد الاشخاص بالعائلة فهى له جانب كبير من الاهتام من خلل شركتنا والتى دائما لها خبرة كبيرة فى مجال النظافة وهنا جاء دور شركة تنظيف الشقق بالرياض والتى من فروع شركتنا ركن كلين .

ASTraveller said...

Salam kunjungan dan follow ya :)

رامز المثاليه said...



شركة تنظيف منازل بالخبر

شركة تنظيف منازل بالخبر شركة المثالية هي افضل شركة تنظيف بالخبر يمكنكم التواصل معها للحصول علي افضل خدمات تنظيف المنازل والشقق والفلل والبيوت والمجالس والكنب والسجاد والموكيت والمفروشات بجودة عالية ومواصفات قياسية حيث تعد شركة تنظيف منازل بالخبر اولي الشركات التي التي تخصصت في مجالل التنظيف بالخبر ولديها خبرة كبيرة وعمالة ماهرة وادوات تنظيف حديثة وطاقم عمالة مدرب علي اعلي مستوى فلا تترددوا في الاتصال بشركة المثالية للتنظيف بالخبر وسوف تحصلون علي افضل الخدمات المنزلية من نظافة ومكافحة حشرات بارخص الاسعار

رامز المثاليه said...


شركة تنظيف كنب بالخبر
شركة صيانة مكيفات بالخبر
شركة تنظيف مطابخ بالخبر