Tuesday, October 30, 2018

AYAM UNGKEP

Assalamualaikum..aduhai lamanya Pn Doc berhibernasi ye..hihi! Okayla arini kita belanja resipi ayam masak ungkep yang mudah dan sedap ini.. Jom zaasss!

AYAM UNGKEP

Resepi asal - @surianti_kitchen
Sumber - inahar's cooking time

Bahan-bahan:
1kg daging ayam - potong 10 - lumur dengan sedikit garam & kunyit - perap seketika
2 batang serai - dititik
1 cawan air
minyak
sedikit asam jawa/asam keping (pilihan)
garam / gula / perasa pilihan
Bahan tumbuk / kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah
2 sudu makan ketumbar biji
1 sudu makan jintan manis
1 sudu teh jintan putih
3 cm kunyit hidup
3cm halia
15 biji cili padi


Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan serai dan daging ayam dan kemudian gaul rata hingga ayam kelihatan layu atau berubah warna.
3. Tambahkan air, garam / gula / perasa pilihan.
4. Tutup kuali rapat-rapat.
5. Kacau sekali-sekala untuk memastikan daging ayam tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya tak perlu masak sampai kering), dan ayam empuk, matikan api.

8 comments:

Nooriah Abdullah said...

alahai lama nya tak buat ungkep ni doc! kaknoor simpan resepi nanti nak buat lah mesti sedap sangat tu

inahar ali said...

knoor..iye mmg sedap resipi surianti ni kak..mudah dan sedap!

Amie said...

Ayam ungkep memang sedap. Makan nasi dengan minyak2 kuahnya tu pun sodap heheheeee.

inahar ali said...

Amie..iye ungkep ni kira rendang versi ekonomi la kan..hihii

Norlaili A Wahab said...

mak aiii sedapnya. tengok gambar dah terliur. bahan-bahan pun ada kat dapur dah ni :)

inahar ali said...

K.laili..mmg mudah jer buatnye. Sempoi dan sodap

成人網站 said...

交友聊天室pc
免費正妹監察院
色85cc成人片
線上麻將
色a片色情自拍影片庫
撲克遊戲
爱情武侠小说
手機撥打一對一視訊辣妹
通博運彩分析

網路校園美女寫真 said...

幸運博彩
酒店經濟
熟女交友聯誼
球賽比分
通博娛樂
裸露美女寫真
澳門賭博
免費電影下載
伊莉論壇