Friday, February 13, 2015

VICTORIA SANDWICH CAKE

 
Assalamualaikum...Innalillahi wa inna ilaihi rojiun DaripadaNya kita datang, kepadaNya jualah kita kembali. Berita pemergian dua orang tokoh yang dihormati juga disegani Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dan Dato Hasbullah Awang pada hari yang sama semalam amat mengejutkan dan menyedihkan. Salam takziah buat keluarga Allahyarham. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka dan ditempatkan di kalangan hamba yang beriman dan dikasihiNya. AlFatihah.. 
Okay kembali lagi bersama entry tertunggak..lastweek punyer citer ya! Mentang-mentang stok stoberi segarku masih banyak kan..so apalagi terus operasi victoria sandwich cake yang resipinye dah berkurun ku simpan. Memang tak mengecewakan..kek ini sgt sedap juga tak muak makan disebabkan kehadiran strawberry tu yang mengimbangkan rasa masam manis pada kek ni. Ditambah pulak Pn Doc telah menggunakan cheesecream icing sbg toppingnye..mmg wallaaa! Resipi kek butter juga cheesecream icing adalah resipi yang biasa kugunakan  sebelum ini. So jom zaass resipinye!

RESIPI VICTORIA SANDWICH CAKE

Bahan kek butter

250 gm mentega
250 gm tepung naik sendiri (selfraising flour)
180 gm gula castor
5 biji telur gred A
2 sudubesar susu pekat manis
esen vanilla
secubit garam

Cara
Pukul mentega bersama gula kastor hingga gebu. Tambahkan telur satu persatu dan pukul hingga kembang. Masukkan susu pekat juga esen vanilla. Pukul lagi. Akhir sekali masukkan tepung yang sudah diayak bersama garam secara kaupbalik bagi sebati (hati2 jangan pukul lama nanti kek yang terhasil akan keras juga kering tekturnye). Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada 180c selama 45-50minitmengikut oven memasing ye.
Setelah kek sejuk b olehla dipotong menjadi dua atau tiga lapis. Sapukan strawberry compote or jem pada setiap lapis kemudian dihiasi dengan cheesecream icing. Hiaskan kek ikut suka..siap!

RESIPI STRAWBERRY COMPOTE
250 gm buah strawbery - dicincang kasar
2-4 sudubesar gula menurut kemanisan digemari
sedikit tepung jagung dibancuh bersam air
sedikit jus lemon

Masak buah stoberi, gula dan jus lemon atas api yang perlahan . Masak hingga mendidih dan akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung utk memekatkan jem. Masak hingga ia pekat.

RESIPI CHEESECREAM TOPPING
250 ml fresh/whipping cream - pukul kental
200 mg cream cheese
1/4 cawan gula

Cara
Pukul cheesecream bersama gula hingga gebu kemudian campurkan dgn freshcream yang telah dipukul kental sebelum itu. Kacau rata hingga sebati. Boleh terus diguna utk hias kek.

 
    

7 comments:

sweetie said...

Menarik dan nampak gebu.

kehidupan sihat said...

alamak..nampak sedap ye..dah la belum sarapan ni .. :)

inahar ali said...

K.Sweetie..mmg gebu kak..nnti try la resipi ni ni ye!

inahar ali said...

kehidupan sihat..hehe..insyaallah sedap ye! jgn lupa try ye!

syapex ( Wan Muhammad Syafiq ) said...

dh lama dok berangan nk bt VSC ni...
tp x buat2 jgk...
huhuu...

syapex ( Wan Muhammad Syafiq ) said...

dh lama dok berangan nk bt VSC ni...
tp x buat2 jgk...
huhuu...

inahar ali said...

Syapex..sonang yo bueknyo..tung tang tung tang dah sisp..hehe!