Thursday, March 6, 2014

KEK BATIK COKLAT


Assalamualaikum..rasanye dah bertahun lamanya tak makan kek batik coklat ni..kalau nampak di pasar malam mcm tak menarik lak..malas beli takut tak sedap! tetiba anakdaraku kak ayin bersuara nak makan kek batik yg homemade punyer..dia pun mengoffer diri utk cuba wat sendiri..akhirnye..taraaaaaa!! ni la dia hasil tangan anak daraku..boleh tahan kejadiannye..rasa mmg confem sedap sebab kita setia menggunakan resipi dari dapur Hasue..mekaceh hasue berkongsi resipi yg marveles nih..muuaahh!! jom zaas resipi! 

Kek Batik Coklat 
resipi asal - milla@myR
sumber 1 - Hasue

Bahan-bahan ( 1 kg )

* 200gm millo 
* 250gm butter
 
* 3 sudu makan serbuk koko
 
* 1 tin kecil susu pekat manis
 
* biskut meri secukupnya


Cara-cara
  1. Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
  2. Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
  3. Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur
  4. Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan xberketul lg....
  5. Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan l
  6. Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
  7. Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
  8. Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...

11 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak Ina..nampak Kek batik K.Ina ni..br perasan lama atie tak buat.Poberet anak2 gak nih!

Kak Nita said...

salam doc...
leganya ada dara yg rajin macam mama dia...

inahar ali said...

atie..wasalam..tu la psl..akak pun wat selepas bertahun tak buat..hehe!

inahar ali said...

nita..wasalam..alhamdulillah walaupun dia jarang2 sgt ke dapur..takat masak maggie tu mmg terrer..haha!!

Adilah Manaf Celik Vitamin said...

Mesti cuba ni.

Kajian 3 Tahun Tentang ESP Shaklee, Hasilnya Memang Mengejutkan!

Sury Abil said...

Assalamuaalaikum pn doc ...haritu sy pun dh buat guna resepi tu gak..jarang2 sebenarnya nk buat kek ni,tetiba teringin pulak sbb lama dh x buat kn..rajin ler gi godek2 sikit...mmg sedp resepi ni n mudah je kn..seri pun dh pandai dh..blh buat selalu ehh..:-)

Sury Abil said...
This comment has been removed by the author.
inahar ali said...

adilah..cer try..cuba jangan tak cuba ye!

inahar ali said...

sury..mmg resipi sempoi n sedap..akak malas nak try resipi yg lain dah..hehe! bukan sri yg buat tp kakaknye kak ayin..tgh tunggu result spm..elokla dia ke dapur dari asik menong jer kt umah..haha!

Nasita Dollah said...

Nampak sedap... X sabar nak try buat...

inahar ali said...

nasita..cubala resipi ni..insyaallah sedap!