Tuesday, December 31, 2013

HOMEMADE SOFT PRETZELS

Assalamualaikum..taraaaaa..suker tak? suker tak? suker tak?? jeles tak uolls tengok kegebuan pretzel ku ini..pestaim buat kira okayla kan..mmg gebu pun..hehe!! resipi dapat dari dapur delima zamrud..mekaceh bebanyak ye DZ sebab berkongsi resipi yg marbeles nih..dah lama nak menerai cuma sekarang baru tercapai cita2 tu..huhu!! foto dip karamel tu tak sempat snap..cuma nampak yg kat bawah tu jer..kurang cun gambonyer..hehe!

RESIPI HOMEMADE SOFT PRETZEL
sumber 1 : delima zamrud

Bahan2

1/2 cawan air
1/2 susu segar
1 sudu kecil yis segera
4 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam
2 1/2 - 3 cawan tepung gandum serba guna
Sedikit minyak masak
2 sudu kecil butter ( dicairkan )
1 sudu besar baking soda 
1 cawan air panas mendidih

Cara2 nk buat


Satu kan air, susu, yis dan gula biarka selama lebih kurang 10 minit sambai yis berbuih. Biler yis dah berbuih masukkan garam dan kacau sampai garam hancur. Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil kacau dengan senduk.
Bila kiter dah rasa susah nk gaul ngan senduk tu, bersihkan senduk dan mula lah kiter menguli dengan tangan bersama baki tepung tadi. Uli sampai doh agak elestik dan licin dan xmelekat lg kat tangan dan mangkuk.

Bersihkan mangkuk dan sapu minyak, kemudian masukkan doh td balik golek2 kan biar semua permukaan doh td berselaput dengan minyak. Kemudian tutup mangkuk dengan kain lembab or cling wrap dan rehatkan doh sampai naik 2 kali ganda lebih kurang 1 jam.

Biler doh dah naik. Bahagikan doh pada bahagian2 kecil ( resepi nie aku dpt bahagikan 9 bahagian ). Kemudian gelek kan doh seperti dalam gambar, gelek sampai jd panjang. ( kalau boleh biar halus). Sementara membentuk nie , panaskan lah oven 200c. (sila lihat arahan bergambar di blog delima zamrud ye!)

Bila dah cukup panjang, bentuk kan huruf U, Ketemukan hujung dia dan simpulkan 2 kali seperti dalam gambar, kemudia tarik kebelakang dan tekankan dengan jari.

Bila doh dah siap di bentuk. Bancuhkan soda bikarbonat dengan air mendidih td dalam satu bekas. 

Kemudian celupkan doh sebentar dalam air soda td ( kejap je tau ) Kalau doh agak basah, letakkan doh sekejap atas towel bersih untuk serap air. Pastu susun balik atas tray yg telah di sapu dengan minyak.

Cairkan butter dan sapu diatas permukaan semua doh td. Kalau korang suke boleh tabur garam ataupun gula kat atas pretzel td.

Bakar pretzel selama 20 minit pada suhu 200c sehingga kuning keemasan. 

Bila dah siap keluarkan dr oven dan terus sapu @ celup dalam baki butter cair tadi kat pretzel panas2 atas dan bawah. Siap tuk dihidangkan.. Sesuai untuk dicicah dengan dip caramel.  

HOMEMADE DIP CARAMEL
Bahan2

1 cawan gula
1 cawan air
2 sudu besar butter
1/2 cawan susu segar
2 sudu besar susu pekat manis
secubit garam.

Cara2 nk masak
Masukkan air dan juga gula masak sampai gula jd caramel seperti dalam gambar ( xperlu kacau just biarkan dia masak sendiri je, tp perlu tgk supaya xhangit sgt ). Jgn terlampau gelap nnt dia pahit. ( kena tunggu ngan sabar ek, lg satu jgn sesekali terkena tangan tau benda nie terlampau panas)
Bila gula dah jd caramel, tutup api dan masukkan butter kacau ngan whisk tanpa henti sampai butter cair.
( Jgn risau kalau benda nie meruap kacau je pelan2 ). 
Biler butter dah cair tuang susu segar dan susu pekat perlahan2 sambil kacau. Buka api yg perlahan semula dan kacau sampai kepekatan yg korang nk (xyah pekat sgt sbb nnt sejuk dia likat sendiri ). Tunggu biler dia dah agak suam2 tuang dalam bekas yg korang suker dan simpan dalam peti ais. Jgn risau kalau masuk peti ais dia keras, cuma kluarkan dan biar seketika nnt dia lembut balik. Siap tuk dihidangkan..


**ku punya pretzel tak nampak berkilat sebab tak di sapu/dip dalam butter cair selepas dibakar sebab butter kehabisan stok..tak perasan..hehe!**




  

25 comments:

zila norazila said...

Aritu salin dh resepi kak..tp tu ler..angin rajin x mari lg..smlm ke jusco rembt utie ann punyee..hi hiii

inahar ali said...

zila..rembat tetap rembatkaann tp bila rajin sok-sok leh la menerai homemade punyer lak..hehe!

HALAMANKU said...

Salam akak.. wah.. homemade.. rajinnya akak.. selalu erma beli jek kalau gi Alamanda atau Jusco.. kadang tu duk tengok staf tu mencanai sambil menunggu oder...leka dibuatnyer.. cam senang jer dia buat... rajin akak.. sebelum erma salin resepi nak join dulu pretzel akak yang nampak gebus tu.. nyum nyum nyum

inahar ali said...

erma..salin jgn x salin..buat xtau bila lagikan..hehe!

ibh_sue said...

Nak!..Memang mengguda.... salin resepi ja la.. :)

inahar ali said...

sue..salin jgn x salin ye!

Bicara Kak Noor said...

kita sehati sejiwa doc pretzel in the houseeee, sedappp kan

inahar ali said...

kaknoor..alaa x sempat nak ajak tukor pinggan sebab kita punyer dah abiss aarr!!

Cendana Kasih said...

sedapnyer kak...saya selalu beli yg untie anne punyer tu jer...sekali beli 10 ketui..pastu simpan dlm peti es..nk makan, panaskan jer..

Cendana Kasih said...

sedapnyer kak...saya selalu beli yg untie anne punyer tu jer...sekali beli 10 ketui..pastu simpan dlm peti es..nk makan, panaskan jer..

tun_telani said...

Salam kak ina.. wahh.. sedap! tun blom pernah buat lg pretzel nih.. terliur jugak tgk ramai yg tayang kt fb.

inahar ali said...

CK..mmg anak2 akak pun feveret aunty anne tuh..tp jenuh gak rabak poket klu dah sefamily yg nk makankan..sekali sekala kita try homemade punyer lak..hehe!

inahar ali said...

tun..cer try..cer try wat..sedap tau!

Sweetie said...

Memang jeles... tambah2 lagi kak Noor (blogger Bicara Kak Noor) pun cerita pasal buat benda ni dalam FB dia...

ain sweet thots said...

waaa ... akak dh buat. gebus gebas lak tu. kita masih berangan-angan je lagi.

inahar ali said...

ksweetie..klu jeles..cepat2 operasinye kak..hehe!

inahar ali said...

ain..tryla wat ain..mmg gebus gebas..hehe! dah sejuk pun msh okay lembut..

Rohah said...

selamat tahun baru 2014...
rajinnye kakak doc buat kuih pintal2 ni...

inahar ali said...

rohah..selamat thn baru gak ye..sekalisekala main pintal2 syokk gak..hehe!

Mieza said...

Assalamualaikum Kak Ina..selamat tahun baru...pretzel tu..alamaaakkkk dah teringat kat Auntie Anne dah...sedapnya kak...mieza paling suka pretzel cinnamon...
Nak salin resepi dulu

Anonymous said...

Hello, my name is Chris, with Dawn Star Press. We recently published an eBook that seems like it would be a good topic for your blog, and I was wondering if you would be interested in a free copy in return for a mention or entry in your blog. If so, please respond to chris@dawnstarpress.com with what format you would prefer to receive it in. The book is KNOW ENOUGH: Ethnic Cuisines, a common man's guide to food from around the world and the cultures that created them.

Mayang ABDUL RAZAK said...

SEKARANG NI MUSIM PRETZEL YER KAK..KAT FB BYK DEPA PROMOT TTG PRETZEL CELUP2 CEKELAT..

Qasey Honey said...

wah pretzel..fav QH..tp lom mmpu lg nk wt sdri..tgu nk rajin btol2 nti bru jd..hihi

Nur-nba said...

Wah...sedap ni... Rajin Kak Inahar...

Mai Has said...

saya tak sanggup beli kt aunty annes.seciput je dah berbelas ringgit.huhuh..bole jimat sket kalau saya try sendiri di rumah ni.hehehe