Thursday, March 8, 2018

AYAM GORENG PEDAS ALA KOREA



Assalamualaikum semua..taraa!! Bersiaran kembali kita dgn masakan istimewa ayam goreng pedas ala korea! Kalu korang nak tau..kali ni menu yang terhidang ni adalah hasil airtangan oleh mrhubby tercinta.
Katanya main campak2 jer tapi kita berjaya gak merisik resipi dari mrhubby walaupun dia ingat2 lupa bahannye..hihii! Rasanye kalu korang nak yang mmg betui2 pedas meletop cam kt restoran korea tu kena la beli sos pedas korea kt supermarket jusco or jaya grocer tu kan. Mrhubby hanya guna bahan2 yang ada di dapur jer. Macehhh sayang masakkan utk anak2 time ibu berkerja.Love uu so much!! Muuaahhh! 


Ayam goreng pedas ala korea
Sumber - inahar's cooking time

BAHAN-BAHAN:

Bahan-bahan Perapan Ayam:

10 ketul chicken wing
Sedikit halia ditumbuk
Lada Hitam
Lada Sulah
Garam secukup rasa
Tepung jagung

CARA-CARA MENYEDIAKAN  

Ayam dicuci bersih dan ditos supaya tidak berair. Perapkan seketika ayam dengan halia, lada hitam, lada sulah dan garam. Salutkan ayam dengan tepung jagung sebelum digoreng (lumur tepung di semua bahagian ayam untuk dapat kerangupan sekata). Goreng dalam minyak yang banyak agar masak sekata. Lakukan gorengan ayam ni sebanyak 2 x supaya lagi rangup.
Bahan-bahan sos :

Sedikit bawang putih dan halia - ditumbuk halus
2-3sudubesar cili giling (ikut kepedasan digemari)
1 sudubesar sos tiram
Madu
Gula dan garam secukup rasa
Sedikit cuka atau jus lemon
Kacang gajus disangai dulu dan di tumbuk kasar. (Untuk gantikan bijan- mrhubby tak suka bijan)
Minyak utk menumis

CARA-CARA MENYEDIAKAN

Tumiskan bawang putih dan halia dulu kemudian masukkan cili giling dan tumis hingga wangi. Selepas itu masukkan sos tiram, madu, cuka, gula dan garam. Masak sampai pekat sedikit (likat). Akhir sekali masukkan ayam dan gaul hingga sekata salutan sira pd ayam. Tutup api dan masukkan biji gajus tadi dan kacau rata pada ayam. Taraaa siap!


7 comments:

Norlaili A Wahab said...

Hari ni kan Hari Wanita Sedunia. Wanita takyah memasak hari ni kan. Jom melepak hehehe ;)

inahar ali said...

k.laili..hahaha saya pun tak perasan hari wanita sedunia. adehh!

Norlaili A Wahab said...

kak laili pun lupa. dah terrrmasak lunch.... hahaha

inahar ali said...

k.laili..hahaha!

Hans said...

sedap nih
pernah makan

inahar ali said...

Hans..hubby n anak2 akak suker mkn ayam 4 fingers tu tp tu la reganye pun berfinger2 kan..hihi! Last2 baik try wat sendiri..lg jimat..hehe!

شركة رش مبيدات بالرياض said...
This comment has been removed by a blog administrator.