Tuesday, October 6, 2015

VICTORIA SANDWICH CAKE

 
 
Assalamualaikum,,pekabo semua? Hari ini baru Pn Doc sempat nak updet entry Victoria Sandwich Cake yang kita buat sempena besday empunya diri last week,,huhuu! Resipi dulu pernah ada kat sini, Arini takpe kita cnp sekali lagi..jom layaann!!

RESIPI VICTORIA SANDWICH CAKE 
sumber - inahar's cooking time 

Bahan kek butter 
250 gm mentega 
250 gm tepung naik sendiri (selfraising flour) 
180 gm gula castor
5 biji telur gred A 
2 sudubesar susu pekat manis 
esen vanilla 
secubit garam 

Cara 
Pukul mentega bersama gula kastor hingga gebu. Tambahkan telur satu persatu dan pukul hingga kembang. Masukkan susu pekat juga esen vanilla. Pukul lagi. Akhir sekali masukkan tepung yang sudah diayak bersama garam secara kaupbalik bagi sebati (hati2 jangan pukul lama nanti kek yang terhasil akan keras juga kering tekturnye). Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada 180c selama 45-50minitmengikut oven memasing ye. Setelah kek sejuk b olehla dipotong menjadi dua atau tiga lapis. Sapukan strawberry compote or jem pada setiap lapis kemudian dihiasi dengan cheesecream icing. Hiaskan kek ikut suka..siap! 

RESIPI STRAWBERRY COMPOTE 
250 gm buah strawbery - dicincang kasar 
2-4 sudubesar gula menurut kemanisan digemari 
sedikit tepung jagung dibancuh bersam air 
sedikit jus lemon 

Masak buah stoberi, gula dan jus lemon atas api yang perlahan . Masak hingga mendidih dan akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung utk memekatkan jem. Masak hingga ia pekat. 

RESIPI CHEESECREAM TOPPING 
250 ml fresh/whipping cream - pukul kental 
200 mg cream cheese 
1/4 cawan gula 

Cara 
Pukul cheesecream bersama gula hingga gebu kemudian campurkan dgn freshcream yang telah dipukul kental sebelum itu. Kacau rata hingga sebati. Boleh terus diguna utk hias kek. 
 

2 comments:

fazianbatrisyia said...

Selamat hari lahir, semoga dalam rahmat dan kasih saying Allah....wahhh...buat kek sendiri gitu.

inahar ali said...

Amiinn...mekaseh fazian!